În acest context, vânzările pe piaţa din România sunt, în continuare, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 81%, în intervalul ianuarie-mai, în scădere, însă, faţă de luna aprilie 2015, când ponderea era de 88%.
Datele APIA relevă, de asemenea, că pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme şi vehicule comerciale) au înregistrat, în primele cinci luni ale anului 2015, o creştere de 18,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar autoturismele au consemnat un salt de 17,9%.
În ceea ce priveşte producţia naţională, în luna mai s-au fabricat 34.153 de autovehicule, cu 8,5% mai puţine unităţi comparativ cu luna precedentă. În primele cinci luni ale anului 2015, s-a înregistrat o producţie totală de 177.643 de unităţi, în creştere cu 0,9%, faţă de perioada similară a anului trecut. Dintre acestea, 155.904 de unităţi au fost produse de Dacia, iar 21.739 de Ford.
Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster, cu 72.100 unităţi (cu 8,6% mai mult decât în 2014), urmat de Dacia Logan (38.611 unităţi, -13,8%), Dacia Sandero (26.744 unităţi, +29,4%), Ford B-MAX (21.739 unităţi, -18,4%) şi Dacia Logan MCV (18.449 unităţi, +4,6%).
Potrivit sursei citate, topul mărcilor de autoturisme este condus de Dacia, cu 13.290 de unităţi (37,4% din total), urmată de Volkswagen cu 3.377 unităţi (9,5%), Skoda 3.272 unităţi (9,2%), Ford 2.264 unităţi (6,4%), Renault 2.200 unităţi (6,2%) şi Opel, cu 1.158 unităţi (3,3%). Pe de altă parte, la modele, cu cele 6.285 unităţi, Dacia Logan este cel mai bine vândut model, în primele cinci luni din 2015, urmat de Dacia Duster, cu 2.727 unităţi, Dacia Sandero, cu 2.387 unităţi, Skoda Octavia, 1.489 unităţi şi Dacia Logan MCV, cu 1.159 unităţi.
În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere care ajunge la 56,5%, în scădere faţă de primele patru luni ale anului 2015, dar uşor mai mare decât cea care se înregistra în primele cinci luni ale anului precedent (56,3%), 8 mărci, respectiv 8 modele, având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (56,5%).
Ca normă de poluare a autovehiculelor comercializate, din totalul modelelor vândute în primele cinci luni din acest an, circa 15% sunt autoturismele cu motoare Euro 6 (5.226 unităţi), în timp ce, în perioada similară din 2014, acest procentaj era de numai 3,3%.
'O altă analiză de interes specific ar fi clasificarea în funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor. După acest criteriu, situaţia se prezintă astfel: 35,7% sunt de provenienţă autohtonă, 16,6% sunt import Germania, 9,9% din Cehia, 8% din Spania şi 6,9% din Franţa. În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut, în aceste 5 luni din 2015, cu 38,3% faţă de aceeaşi perioadă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere mult mai mică, respectiv de 9%', se arată în comunicatul de presă al APIA.
La capitolul export, prin cele 159.265 de unităţi înregistrate în primele cinci luni ale anului 2015, se consemnează o scădere totală de 1,2% faţă de perioada similară din 2014. Cel mai exportat model, în perioada analizată, a fost Dacia Duster (68.367 unităţi), urmată de Dacia Logan (28.794 unităţi) şi de Dacia Sandero (22.959 unităţi). De asemenea, aproape 89,6% din producţia naţională realizată, în primele cinci luni din 2015, a fost exportată, comparativ cu aproximativ 91,6% cât se înregistra anul trecut în aceeaşi perioadă.
SURSA: Agerpres