Cotațiile scăzute ale țițeiului, contextul economic favorabil și promoțiile derulate de marile companii petroliere au inversat trendul ultimilor ani în care vânzările de carburanți s-au tot redus.
Se întâmplă de la finele anului trecut, după ce prețul țițeiului a coborât semnificativ, ajungând în anumite perioade, cum de altfel se înregistrează și în prezent, la niveluri mai mici de 50 de dolari/baril. Impactul cotației petrolului în prețul final plătit la pompă nu este unul semnificativ și nici nu se poate observa de la o zi la alta, susțin reprezentanții OMV Petrom, cel mai mare jucător de pe piața carburanților din România, cu mențiunea că mai mult de jumătate din prețul final este reprezentat de taxe și impozite.
Gabriel Selischi, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil cu activitatea de Upstream, a explicat, săptămâna trecută, cu ocazia prezentării datelor financiare ale companiei pe primele șase luni, cum se stabilesc prețurile carburanților și ce elemente sunt luate în calcul. „În primul rând, ne uităm la cotațiile Platt’s pentru produsele finite (benzină și motorină – n.r.). Câteodată, există o deconectare între evoluția cotației internaționale a țițeiului și cea a produselor finite“, a explicat Selischi. A doua componentă constă în rata de schimb leu/euro și leu/dolar. Având în vedere că raportările la prețul țițeiului se fac în dolari americani, evoluția cursului de schimb a avut un impact negativ asupra prețurilor. Conform datelor raportate de OMV Petrom, rata medie de schimb leu/dolar în primele șase luni din 2014 a fost de 3,258 lei pentru un dolar, iar în primul semestru al acestui an cursul leu/dolar a ajuns la aproape 4 lei, ceea ce înseamnă o majorare de 22%. Un alt element care intră în ecuația formării prețurilor este componenta de taxe și impozite. „Noi suntem responsabili doar de jumătate din prețul final, întrucât cealaltă jumătate este reprezentată de taxe (accize, TVA și alte impozite – n.r.)“, a spus reprezentantul companiei petroliere. Cea de-a patra componentă luată în calcul este competiția de pe piață.
De la scăderi de două cifre la creștere de peste 6%
Anul trecut, toate vânzările de produse petroliere din România au scăzut semnificativ, mai ales după ce Guvernul a introdus la 1 aprilie supra-acciza de 7 eurocenți/litru de carburant. Cererea a fost afectată de această măsură care i-a împins și pe marii consumatori – transportatorii rutieri – să alimenteze în alte state europene, întrucât existau mari lacune în procesul de recuperare a unei părți din acciza majorată și o legislație întortocheată. În primele șase luni ale anului în curs, vânzările de carburanți au crescut cu 6,2%, conform estimărilor OMV Petrom, care a raportat o creștere peste media pieței (9,4%). Nu doar Petrom a raportat vânzări mai mari decât media pieței, ci și ceilalți mari jucători. În cazul Rompetrol, vânzările au crescut cu 7%, iar în cazul Mol România cu 13%. De unde vin aceste creșteri? Conform directorului financiar al OMV Petrom, Andreas Matje, vânzările cu amănuntul au crescut cu 5,9%, datorită îmbunătățirii cererii pe piață, în pofida creșterii taxelor la combustibili și a concurenței. „România are creștere economică peste media europeană, iar acest lucru se vede în consum și în vânzările de carburanți“, a spus Gabriel Selischi. La rândul său, directorul financiar al companiei a precizat că promoțiile derulate de OMV Petrom au avut un rol important și că se așteaptă ca această tendința să continue având în vedere previziunile de creștere a produsului intern brut de 4% sau chiar peste acest nivel. Nu trebuie uitată nici revenirea pieței auto. Vânzările de autoturisme, atât noi cât și second-hand, au înregistrat creșteri de două cifre în primul semestru al anului, raportat la aceeași perioadă a anului trecut. Conform datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primele șase luni au fost înmatriculate aproape 35.000 de autoturisme noi, cu peste 10% mai mult raportat la aceeași perioadă de anul trecut, și 112.444 de mașini rulate, în creștere cu 14%. O evoluție semnificativă a înmatriculărilor de mașini noi a fost înregistrată în iunie, lună în care majorarea pe acest segment a fost de 24%.
O altă latură a vânzărilor mai mari pe partea de retail s-a datorat și extinderilor rețelelor de stații la marii jucători. Rompetrol Downstream și-a extins rețeaua de stații proprii și a investit în rebranduire, Mol România a preluat cele 42 de stații Agip și a deschis noi benzinării pe parcursul anului trecut.
Fiscalitate ridicată
Așa cum spuneam și mai sus, mai puțin de jumătate din prețul unui litru de benzină sau motorină este reprezentată de prețul petrolului, cursul valutar, costurile de logistică și marja de profit a companiilor petroliere. Cealaltă componentă, care urcă și la 55% din preț, înseamnă partea statului. Fără taxe prețul unui litru de benzină sau de motorină ar fi de aproximativ 2,5 lei, față de 5,4 – 5,6 lei cât costă acum carburanții. O reducere a fiscalității ar conduce la o ieftinire a carburanților, cel puțin din punct de vedere teoretic. În lipsa unei instituții de stat care să monitorizeze evoluția prețurilor la carburanți și implementarea măsurilor fiscale, s-ar putea ca impactul în prețul final să fie mai mic. În cazul în care măsurile prevăzute în proiectul noului Cod Fiscal vor intra în vigoare, reducerea TVA la 19% și micșorarea accizelor – n.r., impactul asupra prețurilor ar trebui să fie de aproximativ 6% pe parcursul anului viitor, conform calculelor efectuate de experții Băncii Naționale a României. Rămâne de văzut dacă acest lucru se va întâmpla și mai ales de cum vor evolua cotațiile țițeiului și ale produselor finite.