Pe o piaţă în scădere cu 20%, în primul semestru al acestui an, principalii jucători se bat în promoţii şi modernizări de benzinării, pentru fidelizarea clienţilor. Profiturile se resimt serios.
Comerţul cu carburanţi a înregistrat, în semestrul I, primul recul considerabil, după mai mulţi ani de creşteri constante şi profituri de invidiat, graţie exploziei pieţei auto, în particular, şi consumului, în general. Conform Institutului Naţional de Statistică, volumul cifrei de afaceri vizând comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule a scăzut, în primele şase luni, cu 20,2%. Datele financiare raportate de principalii jucători de pe piaţa carburanţilor confirmă acest trend. Pe ansamblu, cifra de afaceri a Petrom, cea mai mare companie din România anul trecut, conform informaţiilor publicate de Ministerul Finanţelor, s-a redus, în primele şase luni ale anului, cu 28% faţă de aceeaşi perioadă din 2008, la 5,9 miliarde lei, reprezentanţii companiei afirmând că această situaţie a fost cauzată, în principal, de menţinerea preţurilor la un nivel scăzut. În consecinţă, profitul net a scăzut cu 45%, la 923 milioane de lei.
De asemenea, segmentul de distribuţie al Rompetrol a consemnat, în perioada aprilie – iunie, o diminuare cu 30% a cifrei de afaceri, până la circa 475 milioane de dolari, faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce profitul operaţional (EBITDA) a scăzut cu 1%, la 10,5 milioane de dolari.
Cresc vânzările de produse non-oil
În bătălia pentru clienţi, reţelele de carburanţi au înmulţit promoţiile, care au fost adaptate noilor condiţii economice. „Trebuie să acordăm atenţie categoriei de clienţi «switchers». Aceştia migrează de la un retailer de carburanţi la altul, în căutarea celui mai eficient pachet de produse şi servicii în momentul respectiv“, spune Zsolt Szalay, Country Chairman MOL România. Astfel, campaniile desfăşurate de companie au ca scop fidelizarea clienţilor. „Calitatea serviciilor, facilităţile oferite şi ambianţa benzinăriilor, în general, sunt doar câteva elemente care asigură această loialitate. Aproape 70% dintre clienţii noştri sunt loiali“, mai spune managerul. Petrom a mizat, în schimb, pe simplificarea metodelor de înscriere în promoţii şi pe creşterea numărului premiilor acordate precum şi, implicit, a valorii acestora. Compania a consemnat însă o majorare cu 14% a veniturilor din comercializarea produselor complementare, prin optimizarea portofoliului, după ce creşterea acestui segment a fost, anul trecut, de 45%, ajungând să reprezinte o treime din veniturile diviziei de retail a Petrom. În cazul MOL, 15% din venituri sunt generate de segmentul non-oil.
Managerii companiilor se feresc să facă previziuni legate de preţul carburanţilor în perioada următoare, elementul care a avut, de altfel, cel mai mare impact asupra veniturilor lor. Şi aceasta pentru că ecuaţia are multe necunoscute. „Aşa cum ştim toţi, preţul petrolului este sensibil la factori sociali şi politici, ceea ce îl face şi mai dificil de previzionat. În viitor, sperăm la o reducere a capitalului speculativ, astfel încât preţul petrolului să fie influenţat doar de creşterea cererii“, spune Zsolt Szalay.
Între timp, companiile continuă să investească. Petrom modernizează staţii, în timp ce Rompetrol a lansat, săptămâna trecută, primele două benzinării sub noul brand, Litro, după o investiţie de şapte milioane de dolari.
În viitor, sperăm la o reducere a capitalului speculativ, astfel încât preţul petrolului să fie influenţat doar de creşterea cererii.
Zsolt Szalay, Country Chairman, MOL România
22% este creşterea înregistrată de vânzările de carburanţi cu amănuntul în reţeaua Petrom în primul semestru al anului în curs