Astăzi este Cyber Monday în Statele Unite, ultima zi din weekendul de Ziua Recunoștinței, care include și Black Friday, iar datele preliminare arată că vânzările sunt pe cale să atingă un nou record, în ciuda inflației. Cazul SUA nu este singular, vânzările cu amănuntul înregistrând creșteri și în România, scrie într-o analiză Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro.
Vânzările, în creștere, în ciuda inflației
Black Friday în România arată foarte diferit de cel din SUA, unii retaileri prelungind această zi la o săptămână și chiar o lună. Estimările privind vânzările sunt în creștere față de anul trecut, potrivit agenției de SEO Limitless. În weekendul românesc de Black Friday din 11-13 noiembrie, agenția a evidențiat că utilizatorii pe ecommerce au scăzut cu 2,7% față de 2021, dar vânzările au crescut cu 1,5%, iar numărul de tranzacții a crescut cu 2,9%. În acest timp vânzările de produse IT&C au scăzut ușor, iar cele de fashion și beauty au crescut.
Se confirmă astfel tendința de creștere a vânzărilor cu amănuntul în comparație cu anul trecut. Cele mai recente date privind luna septembrie indică o creștere de 2,3% față de luna precedentă și de 15,6% față de 2021.
În Statele Unite, Black Friday continuă să fie cea mai populară zi de cumpărături, 69% din populație (114,9 milioane de oameni) plănuind să facă cumpărături în această zi, urmată de 38% (63,9 milioane) în ziua de Cyber Monday. Conform estimărilor, revenirea la viața normală post-Covid ar fi trimis în magazine 67% dintre cei 114,9 milioane de cumpărători de Black Friday, în creștere față de 64% în 2021. La fel ca în 2020 și 2021, 60% dintre cumpărători încep să cumpere cadourile de Crăciun din noiembrie. Unii dintre ei se tem încă de faptul că stocurile insuficiente de anumite produse i-ar putea împiedica să găsească cadoul perfect, așa că se preocupă din vreme. Înainte de pandemie, doar 56% dintre consumatori își începeau cumpărăturile de Crăciun înainte de decembrie.
Ofertele, prea bune pentru a le refuza
Adobe Experience Cloud estimează cheltuielile de Black Friday ale consumatorilor la 9,12 miliarde de dolari, iar Cyber Monday va aduce alte 11 miliarde de dolari companiilor care își oferă produsele la reducere. Se prognozează că acest sezon de cumpărături va aduce comercianților o creștere cu 2,1% a veniturilor față de cifrele din 2021.
Datele Federației Naționale de Retail din SUA arată că principalele motive pentru care consumatorii plănuiesc să facă cumpărături sunt pentru că „ofertele sunt prea bune pentru a le refuza” (59%), din cauza tradiției (27%) sau pentru că „este ceva de făcut” (22%) în timpul sărbătorii de Ziua Recunoștinței. Căutarea online (43%) rămâne cea mai populară sursă de inspirație pentru cadouri, urmată de prieteni și familie (35%) și căutarea produselor în magazin (31%).
Pregătirile pentru Crăciun pun în primele cinci categorii de cadouri pentru acest an hainele pentru 55% dintre cumpărători, urmate de carduri cadou – 45%, jucării, 37% cărți, filme sau jocuri video pentru 33% dintre cumpărători și alimente și dulciuri pentru 31% dintre ei.