'Cu un volum total de 9.502 de unităţi vândute în luna mai, consemnăm faţă de luna aprilie o creştere de 18%, ceea ce face ca, după cinci luni din 2014, să se înregistreze o creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2013 de 30,2%, situaţie datorată în special autoturismelor, care au înregistrat +29,8% (+53,2% cele autohtone şi +21,7% cele din import)'', potrivit comunicatului.

În continuare, vânzările pe piaţa din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de persoanele juridice (75% din volumului total înregistrat pe primele 5 luni din 2014). De remarcat este faptul că, pentru luna mai, raportul persoane fizice/persoane juridice este mai echilibrat (41% vs. 59%), influenţa Programului 'Rabla' fiind evidentă.

La autoturisme, topul pe mărci după patru luni din 2014 este condus de Dacia, cu 9.832 unităţi vândute (32,6% din total), urmată de Volkswagen (2.995 unităţi/9,9%), Skoda (2.816 unităţi/9,3%), Ford (2.066 unităţi/6,8%), Renault (1.920 unităţi/6,4%) şi Opel (1.221 unităţi/4%).

Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna mai, dar şi după cinci luni din 2014, urmat de Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf.

În funcţie de tipul de combustibil, creşterea vânzărilor de autoturisme cu motoare Diesel se reduce faţă de situaţia la patru luni, ponderea acestora ajungând după cinci luni din 2014 la 56,3% (faţă de 59,3% cât era la patru luni).

'Cu datele înregistrate în luna mai 2014, consemnăm un număr de 11 luni consecutive de creştere faţă de lunile similare din anul precedent, fapt ce, la o primă analiză, arată o consolidare a evoluţiei pozitive remarcată şi la nivel european'', mai spun cei de la APIA.

Şi pe plan european se remarcă o evoluţie pozitivă, principalele ţări europene înregistrând creşteri destul de importante (Franţa – 3,4%, Germania – 3,4%, Italia – 3,2%, Spania – 16,3%, Marea Britanie – 11,6%).

'Pe de altă parte, un aspect ce merită semnalat este faptul că înmatriculările de autoturisme rulate au scăzut cu circa 6% faţă de primele 5 luni ale anului 2013. Cu toate acestea, volumul lor (81.000 unităţi în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cu cel al autoturismelor noi (circa 3,3 ori mai mare), deşi în scădere faţă de situaţia din 2013 (când au fost 4,3 rulate la unul nou)'', se precizează în comunicatul APIA.

Totodată, în primele cinci luni, s-au produs 176.124 de autovehicule, cu 6,7% mai puţine decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 149.489 unităţi (85%) sunt produse de Dacia, 26.631 (15%) de Ford şi patru unităţi de Roman Braşov.

Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (66.407 unităţi), urmată de Dacia Logan (44.779 unităţi), Ford B-MAX (26.631 unităţi), Dacia Sandero (20.673 unităţi) şi Dacia Logan MCV (17.630 unităţi).

'Au fost exportate în luna mai 2014 un număr de 30.708 unităţi, ceea ce face ca după cinci luni din 2014 să consemnăm un volum total de 161.255 unităţi exportate, adică o creştere de 1,6% faţă de perioada similară din 2013. Cel mai exportat model în luna aprilie 2014 a fost Dacia Duster (15.433 unităţi), urmat de Ford B-MAX (4.380 unităţi) şi Dacia Logan (4.018 unităţi), topul fiind acelaşi şi în ceea ce priveşte analiza pe ansamblul primelor cinci luni (Duster – 62.234 unităţi, Logan – 38.114 unităţi şi B-MAX – 26.614 unităţi)'', arată APIA.

Reprezentanţii Asociaţiei mai remarcă faptul că Dacia este, în continuare, performera pieţei europene, aceasta înregistrând pe ansamblul statelor membre ale UE, cea mai mare creştere la cinci luni, respectiv 37% (+25% în luna mai 2014 vs. mai 2013).

'Ca urmare a evoluţiei de până acum, dar luând în considerare şi factorii care activează în piaţă pe termen scurt, apreciem că putem menţine estimarea făcută pentru anul 2014, respectiv o creştere de circa 4-5% pe ansamblul pieţei auto, fiind de aşteptat ca aceasta să fie mai importantă pe segmentul vehiculelor comerciale (uşoare şi grele)', afirmă reprezentanţii APIA.

Aceştia reiterează că, pentru a avea o evoluţie constant pozitivă, dar şi predictibilă într-o oarecare măsură, piaţa are nevoie de măsuri privind fiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc), sancţionarea modificării kilometrajului ori a circulaţiei autovehiculelor înmatriculate în alte state.

Pe de altă parte, este nevoie şi de un cadru legal care să stimuleze achiziţia de autovehicule care încorporează tehnologie avansată şi sunt mai puţin poluante (electrice, hibride sau folosesc combustibili alternativi).

 

Sursa: Agerpres