În ceea ce priveşte producţia naţională de autovehicule, datele citate relevă faptul că, în luna martie 2015, s-au fabricat 37.111 unităţi, cu 0,9% mai puţine decât în luna similară din anul anterior. Producţia totală consemnată în primele trei luni ale anului a ajuns la 106.167 unităţi, în scădere cu 1,3% faţă de aceeaşi perioadă din 2014. Dintre acestea, 89.866 sunt produse de Dacia şi 16.301 de Ford.
Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster – 40.999 unităţi (cu 16,6% mai mult decât în 2014), urmate de Dacia Logan (22.898 unităţi), Ford B-MAX (16.301 unităţi), Dacia Sandero (15.377 unităţi) şi Dacia Logan MCV (10.592 unităţi).
"Cu un volum total de 21.925 unităţi vândute în aceste prime trei luni din 2015, consemnăm faţă de perioada similară din 2014, o creştere totală importantă, de 15,8%, cifra în interiorul căreia avem autoturismele cu un +16,8%", precizează analiza APIA.
Pe segmentul autoturismelor, topul pe mărci, în luna martie 2015, este condus de Dacia, cu 6.249 unităţi vândute (34,9% din total), urmată de Skoda (1.735 unităţi, 9,7% din total), Volkswagen (1.616 unităţi, 9% din total), Ford (1.338 unităţi, 7,5%), Renault (1.118 unităţi, 6,2%) şi Opel (699 unităţi, 3,9%).
Pe modele, cu cele 2.639 unităţi (din care 1.300 în martie), Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele trei luni din acest an, urmat de Dacia Duster (1.635), Dacia Sandero (1.114), Skoda Octavia (820) şi Logan MCV (589 unităţi).
"Vânzările pe piaţa din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primul trimestru din 2015, de 87%, efectul de aşteptare pe care îl induce în piaţă întârzierea Programului 'Rabla', fiind evident", se arată în analiza APIA.
La capitolul exporturi, cu cele 100.124 unităţi raportate în primele trei luni din acest an, se consemnează o creştere totală de 2,1% faţă de perioada similară din 2014. Cel mai exportat model, în primul trimestru din 2015, a fost Dacia Duster (40.604 unităţi), urmat de Dacia Logan (18.896 unităţi) şi de Ford B-MAX (16.293 unităţi). "Aproape 94% din producţia naţională realizată în primele trei luni din 2015 a fost exportată, comparativ cu 91%, cât s-a înregistrat anul trecut", precizează APIA.
În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere care ajunge la 61,2%, relativ similară cu cea care se înregistra în primul trimestru din 2014 (60,9%), opt mărci, respectiv şapte modele având o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (61,2%). În ceea ce priveşte autoturismele cu combustibili alternativi (hibride sau electrice), în primul trimestru au fost vândute 59 de unităţi, din care unul electric.
"În ceea ce priveşte norma de poluare a autovehiculelor comercializate, putem observa faptul că, deşi obligativitatea pentru Euro 6 este de la 1 septembrie 2015, sunt deja mărci care oferă astfel de motorizări. Mai concret, din totalul modelelor vândute în primele trei luni din 2015, circa 14% sunt autoturismele cu motoare Euro 6 (2.425 unităţi), în timp ce, în perioada similară din 2014 acest procent era de numai 2,6%", potrivit datelor APIA.
Clasificarea în funcţie de ţara de provenienţă arată că 33,6% sunt de provenienţă autohtonă, 17,9% sunt import Germania, 10,2% din Cehia, 8,5% din Spania şi 7,3% din Franţa.
Datele APIA arată că, pe plan european, se observă o evoluţie pozitivă la acest început de an în care creşterea pe segmentul de autoturisme în principalele ţări înregistrează creşteri importante (Franţa +6,9%, Germania +6,4%, Italia +13,5%, UK +6,8%).
APIA mai precizează că, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, s-a remarcat o tendinţă de creştere a importurilor de autovehicule rulate, care înregistrează în primele 3 luni din 2015 o creştere de 16,5%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2014, peste 76% (circa 41.800 unităţi) dintre acestea având o vechime mai mare de 8 ani (vechime peste care vehiculele existente în parcul auto naţional pot fi casate prin Programul 'Rabla'). Astfel, după trei luni din 2015 raportul este de 3,8 la 1 între importurile de autoturisme rulate şi vânzările celor noi, mai mare decât cel care se înregistra după perioada similară din 2014. AGERPRES