La nivelul perioadei ianuarie – noiembrie 2016, comparativ cu intervalul similar din anul precedent, ponderea autoturismelor "verzi" în totalul vânzărilor a fost de 1%, în România. 

Totodată, potrivit sursei citate, în noiembrie, au fost vândute 209 maşini electrice şi hibride, în creştere cu 60,7% în comparaţie cu luna anterioară, când s-au înregistrat 130 de unităţi comercializate. 

În topul celor mai comercializate mărci auto electrice 100%, în primele 11 luni din 2016, primul loc a fost ocupat de BMW, cu 62 de unităţi, urmată de Mercedes-Benz (27), Volvo (11), Mitsubishi (7), Renault (5), Porsche (3) şi Audi (1). 

În acelaşi timp, cele mai multe maşini hibride vândute în România, din ianuarie până în noiembrie, au fost înregistrate în dreptul mărcii Toyota (724 de unităţi), urmată de Lexus (141), Land Rover (19) şi Mercedes Benz (3). 

Analiza de specialitate a APIA arată faptul că segmentul autoturismelor hibride reprezintă 86,1% din întreaga categorie a maşinilor ecologice, în timp ce vânzările strict de autovehicule electrice (BEV, EREV, PHEV) au consemnat o triplare (237%), comparativ cu primele 11 luni din anul anterior. 

Conform statisticii oficiale, pe întregul an 2015 numărul autovehiculelor electrice şi hibride noi vândute în România a fost de 495 de unităţi, mai mult decât dublu (110%) comparativ cu anul 2014, când au fost comercializate 236 de unităţi.

Vânzările totale

Vânzările de autovehicule noi s-au cifrat la 128.106 unităţi în primele 11 luni ale acestui an, ceea ce reprezintă o creştere de 16,7% comparativ cu 2015, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).

Dintre acestea, 103.938 sunt autoturisme, care înregistrează, astfel, o creştere de 16,2% comparativ cu 2015, şi 24.168 sunt vehicule comerciale (marfă şi persoane), în creştere cu 18,8% faţă de 2015. 

În noiembrie, au fost comercializate 13.147 unităţi, din care 10.559 autoturisme (80,3%) şi 2.588 vehicule comerciale (19,7%). Volumul vânzărilor a crescut cu circa 10,4% faţă de luna similară din anul trecut, însă a scăzut cu 2,6% faţă de luna precedentă. 

"Şi în această lună, la fel ca în toate cele anterioare, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice. Acestea ajung să deţină, pe ansamblul primelor 11 luni, o pondere de 70%. Pe de altă parte, este de remarcat faptul că vânzările către persoanele fizice au crescut cu 26,7% faţă de primele 11 luni ale anului anterior, deşi vânzările realizate prin Programul Rabla până la 30 noiembrie (în care persoanelor fizice le revine cea mai mare parte) au fost cu 5,6% mai mici decât în anul 2015. Cu toate acestea, un factor de distorsiune al pieţei auto şi cu impact negativ asupra acesteia continuă să îl reprezinte afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate, ceea ce face ca, anual, Bugetul de Stat să piardă sute de milioane de Euro", subliniază documentul citat. 

La autoturisme, top-ul pe mărci, după primele 11 luni ale anului 2016, este condus de către Dacia, cu 31.844 unităţi (30,6% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 3,3% faţă de perioada similară din 2015), urmată de Volkswagen cu 11.067 unităţi (10,6% cotă de piaţă, volume în creştere cu 21,9% faţă de 2015), Skoda 9.483 unităţi (9,1% din total piaţă, volume în creştere cu 16,4%), Renault 7.491 unităţi (7,2% cotă de piaţă, volume mai mari cu 35,9%), Ford 6.241 unităţi (6% din total piaţă, volume în creştere cu 12,5%) şi Opel 4.854 unităţi (4,7% din total piaţă, volume mai mari cu 47,9%). 

Pe modele, cu cele 14.029 unităţi (-3,6% comparativ cu 2015) livrate pe piaţa autohtonă în primele 11 luni ale acestui an, Dacia Logan este cel mai bine vândut model, urmat de Dacia Sandero cu 6.271 unităţi (+19,9%), Dacia Duster 6.116 unităţi (+2,5%), Skoda Octavia 4.085 unităţi (+13,4%) şi Dacia Logan MCV 3.117 unităţi (+6,5%). 

În funcţie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor diesel a crescut în luna noiembrie comparativ cu octombrie, dar, pe ansamblul anului 2016, acest segment înregistrează o scădere de 7% faţă de aceeaşi perioadă din 2015. Ca urmare, motorizările diesel mai reprezintă doar 48,9% din piaţă, comparativ cu anul 2015, când, după aceeaşi perioadă, ponderea acestora era de 53%.

AGERPRES