Vânzările de mașini electrice, în scădere. Elon Musk a recunoscut: Mulți aleg modele hibrid plug-in

Elon Musk

Elon Musk SURSĂ FOTO: Dreamstime

Vânzările de vehicule electrice au scăzut în lume, toți producătorii confruntându-se cu această problemă. Până și fondatorul Tesla, miliardarul Elon Musk a recunoscut că mulți producători se orientează către modelele hibrid plug-in.

Tesla și alți producători de mașini electrice, forțați să reducă prețurile

În ultimele luni, Tesla s-a luptat să-și mențină ritmul, după ce vânzările de mașini electrice au scăzut în acest an, dar și prețul acțiunilor sale.

Aceste lupte au devenit emblematice pentru o situație mai amplă cu care se confruntă industria vehiculelor electrice. După ce cererea și evaluările au crescut vertiginos în anii pandemiei de coronavirus, ritmul de creștere a vânzărilor a încetinit.

Industria a intrat într-o nouă fază, cu întrebări legate de trecerea de la benzină și motorină la electricitatea mai curată, transmite The Guardian.

Elon Musk a recunoscut dificultățile în această săptămână, spunându-le investitorilor.

„Rata de adoptare a vehiculelor electrice la nivel global este sub presiune, iar mulți alți producători auto se retrag de la vehiculele electrice și urmăresc în schimb modele hibrid plug-in”, a spus el.

Musk, desigur, a insistat că este o decizie greșită.

Încetinirea vânzărilor este reală

Atât Tesla, cât și cel mai apropiat rival al său în ceea ce privește volumele de mașini electrice, compania chineză BYD, au raportat o scădere a vânzărilor de mașini electrice.

În întreaga Europă, mașinile electrice cu baterii au scăzut la o cotă de 13% din totalul vânzărilor, în scădere față de 13,9% anul trecut, în timp ce vânzările de hibrizi – care combină o baterie cu un motor cu combustie internă – au crescut la 29% de la 24,4%.

În Marea Britanie, mașinile electrice au reprezentat 15,5% din totalul vânzărilor de mașini în primele trei luni ale anului 2024, în creștere doar marginal față de aceeași perioadă a anului trecut.

În ultimii ani, producătorii de mașini electrice au reușit cu ușurință să vândă fiecare mașină electrică pe care au fabricat-o. Cu toate acestea, acum, întreprinderile din mare parte a lumii se luptă cu sfârșitul erei ratelor scăzute ale dobânzilor, care a lăsat mai puțini bani în buzunarele gospodăriilor.

„Vânturile din față ale economiei sunt destul de urâte în general, așa că nu mă surprinde faptul că avem o încetinire”, a declarat Ian Henry, a cărui firmă de consultanță AutoAnalysis lucrează cu mai mulți producători auto.

SURSA FOTO: Dreamstime

Guvernele joacă un rol important

Vânzările de vehicule electrice au atins un „platou” și că va fi din ce în ce mai greu să se vândă mașini electrice după valul inițial de adoptatori timpurii care se simt confortabil cu trecerea de la benzină și motorină, a declarat Rico Luman, un economist sectorial senior care se ocupă de sectorul auto la ING.

Cu toate acestea, această confruntare nu se rezumă la factori pur economici. Guvernele joacă, de asemenea, un rol important. Acest lucru este evident în special în Europa, unde vânzările de vehicule electrice iau căi divergente, chiar dacă cumpărătorii se confruntă cu presiuni similare.

Norvegia este o excepție. Cu vânzări de mașini electrice puternic subvenționate, vehiculele electrice reprezintă acum 90% din piață. Cota de piață a VE a crescut în acest an și în Danemarca, Belgia și Franța.

Cu toate acestea, ea a scăzut în Germania, cândva cea mai mare piață de automobile electrice, dintr-un motiv simplu: guvernul a retras subvențiile.

Pe lângă faptul că afectează cererea, reglementările joacă un rol important în ceea ce privește oferta de mașini. Matthias Schmidt, analist în domeniul automobilelor electrice cu sediul la Berlin, se așteaptă de mult timp ca creșterea vânzărilor de automobile electrice europene să scadă în cursul anului 2024.

Asta pentru că 1 ianuarie 2025 este data la care UE face următorul mare pas spre vehiculele cu emisii zero: media emisiilor de dioxid de carbon ale mașinilor vândute de fiecare producător trebuie să scadă cu 15% față de 2021.

Prin urmare, normele reprezintă un stimulent major pentru producătorii de automobile să își concentreze eforturile în domeniul mașinilor electrice în anul următor.

Schmidt susține că industria europeană trece printr-o „replică” a situației trăite în 2019, când producătorii și-au reținut mașinile electrice, înainte de a lansa o avalanșă de modele noi în 2020.

Constructorii auto chinezi vând mai multe mașini electrice în Europa

Poate că cel mai important motiv pentru care este puțin probabil ca producătorii de automobile din Europa și din SUA să schimbe cursul în ceea ce privește vehiculele electrice este China.

Creșterea de vânzări de mașini electrice chineze poate că a încetinit în primul trimestru al anului 2024 față de anul trecut, dar acestea au depășit totuși un milion de unități, potrivit datelor din industrie citate de Reuters.

O serie de constructori auto chinezi – inclusiv liderul BYD și noi concurenți bine finanțați, cum ar fi producătorul de telefoane Xiaomi – se luptă pentru a-și domina piața internă și pentru a câștiga un nou rol de cel mai mare exportator auto din lume.

Cancelarul german Olaf Scholz, în recenta sa călătorie în China, a pledat împotriva protecționismului și a declarat că producătorii chinezi trebuie să aibă în continuare acces la piața europeană, fiind foarte conștient de faptul că penalizarea vehiculelor electrice chinezești ar atrage represalii rapide împotriva producătorilor auto germani.

Pentru producătorii de automobile electrice, concurența uriașă este acerbă – forțând chiar și Tesla să reducă prețurile pentru a continua să-și vândă mașinile.

Această concurență ar putea să-i forțeze pe unii dintre producători să fuzioneze sau să intre în faliment, ceea ce ar putea duce la pierderi de locuri de muncă. Dar ar putea, de asemenea, să împingă și mai mult prețurile în jos, făcând mașinile electrice mai ieftine decât echivalentele pe benzină.