Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) a anunțat marți, 22 octombrie, că vânzările de mașini hibride au crescut. Ba mai mult, în premieră în Uniunea Europeană, numărul acestora este mai ridicat decât cel al mașinilor pe benzină.
Vânzările de mașini din Uniunea Europeană au înregistrat o scădere semnificativă în 2024, potrivit datelor furnizate de Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA), marcând o scădere de 6,1% față de perioada similară din 2023.
Această diminuare se datorează în mare parte stagnării principalelor piețe auto din Germania, Franța și Italia, care au continuat să se confrunte cu dificultăți în contextul economic actual.
Creșterea vânzărilor de mașini hibride
În ciuda scăderii generale a vânzărilor de mașini, un segment important a cunoscut o creștere: cel al mașinilor hibride electrice (HEV). Acest tip de vehicul a câștigat teren în Uniunea Europeană, deoarece tot mai mulți consumatori le percep ca fiind o opțiune mai accesibilă și mai economică comparativ cu vehiculele tradiționale pe benzină sau motorină.
În contrast, vânzările de mașini complet electrice (BEV) și hibride plug-in (PHEV) au scăzut în 2024, parțial din cauza diferențelor în politicile naționale privind stimulentele ecologice, care variază între țările membre ale UE.
În luna septembrie, vehiculele electrificate (BEV, PHEV și HEV) au reprezentat 56,9% din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi în UE, o creștere față de 50,3% în aceeași perioadă din 2023.
Totuși, în ciuda acestor progrese, vânzările de mașini electrice cu baterii au înregistrat o creștere modestă de 9,8% în septembrie, însă volumul total al vânzărilor de la începutul anului a scăzut cu 5,8%.
În contrast, vânzările de vehicule hibride au crescut cu 12,5% în acest an, în timp ce cererea pentru vehiculele pe benzină a scăzut cu 17,9%, ajungând la o cotă de piață de 29,8%.
Provocările pieței auto electrice
Directorul general al ACEA, Sigrid de Vries, a subliniat că cifrele actuale indică faptul că Europa nu a atins încă nivelul de maturitate al pieței de vehicule electrice necesar pentru o transformare completă și sustenabilă a mobilității ecologice.
Potrivit acesteia, creșterea vânzărilor de vehicule electrice nu este suficient de rapidă și stabilă pentru a susține o tranziție eficientă către mobilitatea verde.
Concurența din China și măsurile de protecție ale UE
Un alt factor care influențează piața auto din Europa este concurența din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice. Volkswagen, Stellantis și Renault sunt printre producătorii auto europeni care resimt o cerere slabă și încearcă să evite competiția acerbă din China.
În acest context, statele membre ale UE au aprobat introducerea unor taxe de import de până la 45% pentru vehiculele electrice fabricate în China.
Măsura este menită să combată subvențiile considerate neloiale, acordate de guvernul chinez producătorilor auto locali.
Beijingul a respins aceste acuzații, afirmând că nu practică concurența neloială și amenințând cu posibile represalii.