General Motors (GM) a raportat un total de peste 2,7 milioane de mașini vândute, ceea ce reprezintă o creștere de 4,3% față de anul anterior. Deși aceste cifre sunt sub nivelul din 2019, când compania a vândut 2,9 milioane de unități, GM se concentrează pe un portofoliu diversificat de modele cu design avansat și performanțe ridicate. Compania estimează că succesul va continua să se extindă în 2025.
Vânzările de mașini în SUA își revin
Ford Motor, pe de altă parte, a raportat vânzări anuale de 2,08 milioane de vehicule în 2024, o creștere semnificativă față de cele puțin sub 2 milioane de unități vândute în 2023. Cu toate acestea, rezultatele rămân sub cele din 2019, când Ford a înregistrat 2,42 milioane de vehicule vândute în SUA.
În trimestrul al patrulea din 2024, Ford a înregistrat o creștere de 8,8% a vânzărilor față de aceeași perioadă din anul precedent, totalizând 530.660 de vehicule. Compania a remarcat o ușoară creștere a vânzărilor de vehicule cu motoare tradiționale cu ardere internă, de 0,2% față de 2023. Vânzările de vehicule electrificate, incluzând hibridele și vehiculele electrice, au crescut cu 38,3%.
„Forţa motrice a afacerii noastre sunt vehiculele noi, cu un design şi performanţe excelente în portofoliul nostru, ajutând dealerii noştri să satisfacă mai mulţi clienţi. Avem un impuls semnificativ în 2025”, a declarat Rory Harvey, preşedintele GM al pieţelor globale.
Vehiculele electrificate au reprezentat 13,7% din totalul vânzărilor Ford în 2024. Această revenire puternică în vânzări reflectă o stabilizare a pieței auto din SUA, după anii tulburi ai pandemiei și criza logistică globală, dar și o adaptare rapidă la noile realități economice și tehnologice, conform CNBC.
Producătorul auto Stellantis a înregistrat o scădere semnificativă a producției de vehicule în Italia în 2024
Producătorul auto Stellantis, format din fuziunea Fiat Chrysler și PSA-Peugeot, a înregistrat o scădere semnificativă a producției de vehicule în Italia în 2024, potrivit datelor oferite de sindicatul FIM-CISL. În total, producția a scăzut cu 37%, ajungând la 475.090 de unități, comparativ cu 751.384 în anul precedent. Această contracție subliniază dificultățile întâmpinate de industrie, în contextul unei cereri slabe și al competiției acerbe pe piața vehiculelor electrice.
Reducerea producției a afectat în special segmentul mașinilor, care a scăzut cu 46%, atingând cel mai mic nivel din 1956. Producția de vehicule comerciale noi a suferit, de asemenea, o contracție de 17%. Uzina Mirafiori din Torino, un simbol al producției auto italiene, a înregistrat o scădere de 70%. Situația a fost și mai gravă la fabrica Maserati din Modena, unde producția a scăzut cu 79%, amplificând îngrijorările cu privire la viitorul acestei mărci emblematice.
Pentru a gestiona supracapacitatea de producție din Italia, Stellantis a apelat la scheme de concedieri temporare, susținute de stat. În decembrie, compania a prezentat un plan care vizează creșterea producției, dar rezultatele sunt așteptate să apară abia din 2026, odată cu lansarea unor modele noi. În plus, Stellantis s-a angajat să investească 2 miliarde de euro în fabricile sale italiene până în 2025, ca parte a unui efort de revitalizare.
Problemele Stellantis nu sunt izolate
Problemele Stellantis nu sunt izolate, ci reflectă dificultățile cu care se confruntă întreaga industrie auto europeană. Companiile se confruntă cu o cerere redusă, în special pentru vehiculele electrice, cu incertitudini legislative legate de tranziția ecologică și cu presiunea venită din partea producătorilor chinezi.
Sindicatul FIM-CISL a avertizat că obiectivele stricte ale Uniunii Europene privind reducerea emisiilor de carbon, ce vor intra în vigoare din 2025, reprezintă o provocare majoră pentru industria auto. Liderul sindicatului, Ferdinando Uliano, a subliniat importanța unei abordări coordonate la nivel european pentru a face față acestor provocări, subliniind că nicio țară nu poate soluționa singură criza.
„Aceasta este o bătălie pentru Europa. Ţările singure pot doar să piardă”, a spus Uliano, vorbind despre criza cu care se confruntă industria auto europeană.
În acest context, FIM-CISL plănuiește să participe la un protest organizat de IndustriALL Europe la Bruxelles, înainte de prezentarea „acordului industrial curat” al Comisiei Europene. Sindicatul cere un plan clar pentru revitalizarea industriei auto, inclusiv pentru branduri de prestigiu precum Maserati, care sunt acum sub presiune.
Deși situația din 2024 evidențiază provocări semnificative, Stellantis speră să își revină pe termen lung prin investițiile anunțate și lansarea de noi modele.