Deşi în ultimele cinci luni ale lui 2013 (iulie – noiembrie) vânzările raportate au înregistrat creşteri faţă de lunile similare din anul anterior (+4,1%, din care 7,1% la autoturisme), pe totalul celor 11 luni din anul curent se consemnează o scădere generală a pieţei de 8,1%, din care la autoturisme de 7,2%.
Trendul se observă şi pe plan european în intervalul ianuarie – noiembrie 2013, astfel: Franţa (minus 6,9%), Italia (minus 7,7%) şi Germania (minus 4,9%).
În ceea ce priveşte producţia naţională, la un volum total de 368.039 unităţi fabricate în 11 luni, se înregistrează o creştere de 19,5% faţă de anul 2012, cifră datorată în exclusivitate producţiei de autoturisme, care înregistrează o majorare de 24% (volum total 368.011 unităţi). În cifre absolute, faţă de aceeaşi perioadă din 2012, au fost fabricate, în acest an, cu 59.950 mai multe autovehicule.
Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (111.039 unităţi), urmată de Dacia Sandero (108.379), Dacia Logan (71.955) şi Ford B-MAX (65.590).
La export, s-a înregistrat un volum de 335.289 unităţi la 11 luni, în creştere cu 8,5%, comparativ cu aceeaşi perioadă din anul trecut.
Cifrele pozitive se datorează autoturismelor, care înregistrează un plus de 12,1%. Din total, cel mai exportat model a fost Dacia Duster (113.225 unităţi), urmat de Sandero (105.245) şi Ford B-MAX (65.435). De altfel, aproximativ 91% din producţia naţională a fost exportată, fapt ce face ca industria auto să contribuie in continuare, în mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al României, conform analizei APIA.
La capitolul vânzări, cu un volum total de 8.204 unităţi în luna noiembrie, şi de 73.946 unităţi la 11 luni, din care 62.033 autoturisme, se înregistrează, faţă de 2012, o scădere totală de 8,1%, numai la autoturisme scăderea fiind de 7,2%.
La autoturisme, topul pe mărci după 11 luni din 2013 este condus de Dacia, cu 20.599 unităţi vândute, respectiv 33,2% din total, urmată de Volkswagen (6.927 unităţi/11,2%), Skoda (4.956 unităţi/8%), Renault (3.661 unităţi/5,9%), Ford (3.367unităţi/5,4%) şi Opel (2.546 unităţi/4,1%).
Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, clasamentul fiind completat de Sandero, Duster, Skoda Octavia şi Volkswagen Golf.
În funcţie de tipul de combustibil, se menţine, în 2013, creşterea ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung, după 11 luni, la 53,3% din piaţă, faţă de 50,8% cât se înregistra în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Potrivit APIA, vânzările pe piaţa din România sunt în continuare susţinute de achiziţiile realizate de persoanele juridice, respectiv 74% din totalul volumelor la 11 luni. AGERPRES