Vânzările de mobilă vor scădea în 2009 cu 27%, la circa 820 milioane euro, sub valoarea din 2005, pe fondul reducerii producţiei, a numărului de locuinţe finalizate şi a tranzacţiilor imobiliare, dar şi a înăspririi condiţiilor de creditare, potrivit unui studiu realizat de firma InterBiz Group.
„Evoluţiile şi prognozele sunt diferite în funcţie de tipul mobilierului şi segmentele de preţ. Importurile au un ritm accelerat de creştere, superior atât producţiei cât şi exporturilor”, se arată în studiul „Piaţa Mobilei, România, 2004-2013” realizat de firma de cercetare InterBiz Group, potrivit Mediafax.
Astfel, producţia de mobilă a scăzut anul trecut cu 16%, iar în acest an se va adânci.
Scăderea numărului de locuinţe afectează vânzările de mobilă
Un alt factor care va influenţa piaţa în 2009 este scăderea cu 9% a numărului de locuinţe terminate, după ce acesta a crescut în perioada 2004-2008 de la 30.100 la 67.200 unităţi.
Pe de altă parte, piaţa mobilei va fi susţinută de vânzările pentru spaţiile de birouri, pentru spaţiile de cazare turistică, pentru complexurile comerciale şi de relocările activităţilor de producţie.
De asemenea, autorii studiului estimează că numărul tranzacţiilor imobiliare va fi mic cu 33%, iar investiţiile străine şi banii trimişi acasă de românii din afara ţării se vor reduce.
„Numărul căsătoriilor a crescut de la 143.000 în 2002 la 189.000 în 2007 şi a scăzut la 150.000 în 2008. În urma analizei, s-a observat o corelare puternică între numărul căsătoriilor şi vânzările de mobilă”, potrivit InterBiz Group.
La toate acestea, se va adăuga înăsprirea condiţiilor de creditare.
Importurile de mobilă s-au triplat în 3 ani
În intervalul 2004-2008, importurile au avut un ritm anual de creştere de 33%, producţia de 5%, iar exporturile de 7%.
Astfel, în ultimii patru ani importurile de mobilă s-au triplat, de la 150 milioane euro în 2004 la 470 milioane euro în 2008.
Totodată, anul trecut, vânzările de mobilă din import au fost mai mari decât cele din producţia autohtonă, importurile reprezentând 53% din piaţă, iar producţia autohtonă 47%.
Principalele ţări de unde este adusă mobila sunt Italia, Germania şi Polonia, în timp ce importurile din ţările asiatice au înregistrat cea mai mare rata de creştere.
„Pe termen mediu şi lung importul de mobilă va urma un trend ascendent. Pe de o parte, eliminarea taxelor vamale pentru comerţul intracomunitar, în care România este parte, dar şi intrarea pe piaţă a unor reţele de magazine străine vor impulsiona importurile”, se spune în studiu.
Piaţa de mobilă s-a dezvoltat pe trei segmente, respectiv economic, mediu şi top, iar tendinţa este de polarizare la extreme.
Principalii jucători ai pieţei de profil
Lider pe segmentul mediu pentru locuinţe este Mobexpert, care deţine o cincime din piaţă, fiind urmat de Elvila, Ikea, Staer şi Ikea. Segmentul economic este reprezentat de firme mici, care în general au mai puţin de 50 de salariaţi şi activează la nivel local.
„Mobilierul este fabricat din plăci laminate, la costuri minime de producţie, fapt ce permite producătorilor recuperarea acestora practicând preţuri mici. Preţul este, de altfel, factorul determinant al creşterii sectorului de mobilier economic”, susţin autorii studiului.
Analiza relevă că intrarea pe piaţă a companiilor Ikea şi Kika pe segmentele mediu şi economic, cu o politică agresivă de preţuri, a forţat mulţi jucători să se repoziţioneze.
„Românii sunt deja obişnuiţi cu conceptul de «Do-It-Yourself», aşadar conceptul de «Ready-To-Assembly» promovat de Ikea şi Kika nu este un element de noutate absolută. În schimb, mizează pe «JIT (just-in-time) delivery» ceea ce conduce la creşteri accentuate ale vânzărilor în lunile noiembrie şi decembrie şi venituri suplimentare din servicii (transport, asamblare)”, potrivit firmei de cercetare InterBiz Group.
SURSA: Mediafax