Utilizând o metodologie de calcul uşor diferită, Gartner estimează că în ultimele trei luni ale anului trecut vânzările de PC-uri au scăzut cu 6,9% până la 82,63 milioane unităţi, în timp ce IDC estimează că vânzările au scăzut cu 5,6% până la 82,21 milioane unităţi. Perioada octombrie-decembrie 2013 a fost al şaptelea trimestru consecutiv de scădere a vânzărilor de PC-uri.
Pe ansamblul anului trecut, IDC şi Gartner estimează că vânzările de PC-uri au înregistrat o scădere record de 10% până la aproximativ 315 milioane unităţi, ajungând practic la nivelul din 2009 când economia mondială se chinuia să iasă dintr-o gravă recesiune. Vânzările de computere desktop şi laptop nu au scăzut niciodată cu mai mult de 4% în ritm anual, iar singurele scăderi anuale au avut loc în 2001, în timpul crizei sectorului Internet, şi în 2012, când a început migraţia spre tablete.
"Creşterea puternică a vânzărilor de tablete a continuat să aibă un impact negativ asupra creşterii PC-urilor pe pieţele emergente. Pentru consumatorii de pe aceste pieţe primul dispozitiv conectat este cel mai probabil un smartphone, iar primul dispozitiv de tip computing este o tabletă", a declarat analistul Gartner, Mikako Kitagawa.
În rândul marilor producători, Lenovo a fost în 2013 cel mai mare producător mondial de PC-uri cu o cotă de piaţă de 16,9%, urmat de Hewlett-Packard cu o cotă de 16,2%. Lenovo şi-a consolidat poziţia în special în ultimul trimestru al anului trecut când a reuşit să-şi crească vânzările cu 6,6% în ritm anual, în timp ce vânzările HP au scăzut cu 7,2%.
Vânzările de PC-uri au înregistrat scăderi semnificative în ultimii doi ani, în condiţiile în care clienţii au migrat spre smartphone-uri şi tablete. Analiştii estimează că vânzările de smartphone-uri au trecut pragul de un miliard de unităţi în 2013, iar vânzările de tablete ar urma să le devanseze pe cele de PC-uri până în 2015.AGERPRES