Cele mai cunoscute mărci de praline premium atacă piaţa romånească în prag de sărbători, sezon în care vånzările acestora se triplează. În cadrul pieţei produselor din ciocolată, pralinele au evoluţia cea mai dinamică, înregistrånd o creştere de circa 40%, în valoare.

Asemeni cunoscătorilor de vin, iubitorii de ciocolată îşi aleg produsul favorit după aromă, culoare, textură şi parfum. Industria care s-a dezvoltat în jurul acestei vechi pasiuni a dus, cu timpul, la cristalizarea unui subsector al ciocolateriilor (trufe sau praline), alături de acela al tabletelor şi batoanelor de ciocolată, care domină în acest moment vånzările în branşă, la nivel mondial.

În Romånia, diferenţa între pasiune şi succes comercial rămåne încă semnificativă: consumul mediu anual de ciocolată, de circa două kilograme pe cap de locuitor, ne poziţionează în urma majorităţii statelor europene, precum Austria sau Germania, unde se consumă zece kilograme anual.

Cu toate acestea, consumatorii autohtoni se arată tot mai interesaţi de specialităţile de ciocolată tip praline. Astfel, potrivit companiei de cercetare Nielsen, vånzările din acest segment au totalizat aproape 39 de milioane de euro în primele şase luni ale acestui an, depăşind net cifra întregului an 2007, care fusese de 36,9 milioane de euro. Conform datelor din studiul Nielsen, în primul semestru din 2008 vånzările de praline au crescut cu 31,4%, în volum, şi cu 46,7% în valoare, faţă de perioada similară a anului precedent. În ansamblul vånzărilor de ciocolată, estimate anul acesta la 250-300 de milioane de euro şi dominate de segmentul tabletelor, cu o pondere valorică de aproximativ 60%, pralinele deţin 19% din valoarea pieţei.

Cel mai bine våndute produse din categoria pralinelor continuă să fie cele asortate, în timp ce, altădată vedete în acest segment, cele cu alune de pădure sau capuccino încep să piardă din cota de piaţă. Dacă în ce priveşte volumul mărcile din zona medie – precum Novatini sau Laura – sunt preferatele consumatorilor, valoric, mărcile premium – precum Raffaelo, Mercy, Toffifee sau Milka – au cumulat ponderea cea mai mare în piaţă în primele şase luni ale acestui an.

131-21065-22studiudepiata43.jpgDate fiind creşterea înregistrată de praline premium şi potenţialul de piaţă al acestora pentru următorii ani, Kraft Foods Romånia, principalul producător intern de ciocolată, a adus pe piaţa autohtonă brandul de ciocolată belgiană Côte d’Or. „Am lansat marca belgiană ţinånd cont de evoluţia pieţei ciocolatei, precum şi din dorinţa de a satisface cerinţele şi aşteptările consumatorului din Romånia“, afirmă Lachlan Grave, directorul general al Kraft Foods Romånia, companie ce comercializează şi mărcile Poiana, Milka sau Africana.

Iniţial, compania a intrat pe piaţa internă cu brandul Côte d’Or sub formă de praline premium, care au ajuns să deţină o pondere de 30%, în valoare, în anul 2007, din totalul pieţei pralinelor, în creştere cu aproximativ 60% faţă de anul precedent, potrivit datelor Kraft Foods Romånia.

Pralinele, între supermarket şi ciocolaterie

Lansarea noii mărci vine într-un context favorabil, în pragul sărbătorilor de iarnă, perioadă în care mărcile premium îşi cresc de trei sau chiar patru ori vånzările. Dar, prin aducerea unui brand internaţional de talia Côte d’Or pe piaţa romånească, Kraft intră în competiţie directă cu jucători precum Heidi, Ferrero şi Storck. În plus, în această perioadă intră în joc şi ciocolateriile belgiene sau autohtone, care comercializează praline superpremium. Această nişă este disputată de francizele Leonidas şi Jeff de Bruges, firmele autohtone Cade şi Silvian şi importatorii brandurilor internaţionale Chatou Blanc şi Godiva, dar şi alţi mici producători.

Deocamdată, natura acestui business face ca vånzările ciocolateriilor să nu fie monitorizate de companiile de cercetări de piaţă, însă proprietarii acestora spun că au înregistrat creşteri între 30% şi 40% a vånzărilor, în acest an, înainte de a intra în sezonul de vårf din decembrie. Pentru cei interesaţi, o astfel de afacere implică o investiţie iniţială de la 20.000 la 130.000 de euro, iar pralinele pot fi importate odată la cåteva săptămåni sau pot fi produse în ciocolateriile autohtone după reţetele cofetarilor belgieni.

300 mil. de euro este valoarea pieţei de ciocolată, în creştere cu 20% faţă de 2007, potrivit estimărilor producătorilor locali

42% este valoarea cumulată de brandurile de praline Raffaello, Milka, Toffifee, Merci, Heidi în vånzările din acest segment, din primul semestru al anului 2008

131-21066-22_praline.jpg