Vânzările de retail din România au scăzut cu 20% în 2009

Vânzările de retail din România au scăzut în acest an cu 20%, reprezentând cel mai mare declin din Europa Centrală şi de Est, unde media a fost de 10-15%, potrivit analiştilor imobiliari prezenţi la un seminar pe teme imobilare. "Este clar că România a fost foarte afectată de criză şi probabil că înregistrează cea mai mare scădere a puterii de cumpărare. În acest context, vânzările de retail au scăzut cu 20% faţă de anul trecut, înregistrând cea mai mare reducere din

Vânzările de retail din România au scăzut în acest an cu 20%, reprezentând cel mai mare declin din Europa Centrală şi de Est, unde media a fost de 10-15%, potrivit analiştilor imobiliari prezenţi la un seminar pe teme imobilare.

„Este clar că România a fost foarte afectată de criză şi probabil că înregistrează cea mai mare scădere a puterii de cumpărare. În acest context, vânzările de retail au scăzut cu 20% faţă de anul trecut, înregistrând cea mai mare reducere din regiune”, a declarat, miercuri, Răzvan Gheorghe, managing director al companiei de consultanţă imobiliară, Cushman&Wakefield, la un seminar organizat de International Council of Shopping Centers.

Electronicele şi electrocasnicele, cele mai afectate

Potrivit datelor Colliers International, prezentate de Simina Istrate, reprezentantul diviziei de retail al Colliers, vânzările de retail s-au redus în regiune în acest an, în medie cu 10-15%, excepţie făcând Polonia unde s-a înregistrat o creştere de 0,5-1%.

„Cele mai afectate de scăderea vânzărilor au fost sectorul electronicelor şi electrocasnicelor, al mobilei şi cel de modă”, a precizat Istrate.

Reprezentantul Cushman a apreciat că problemele retailerilor a determinat încetinirea ritmului de dezvoltare a centrelor comercial.

„În 2009 a avut loc o încetinire a ritmului de dezvoltare determinată de scăderea vânzărilor, de lipsa finanţării şi de scăderea ritmului de extindere al retaileriloe. În multe cazuri căutarea retailerilor pentru oportunităţi întârzie dezvoltarea de noi proiecte”, a apreciat Gheorghe.

700.000 mp de centre comerciale în dezvoltare

El a arătat că în prezent, sunt în curs de dezvoltare circa 700.000 de metri pătraţi de centre comerciale în România, dar doar jumătate vor fi realizate.

„Doar în 50% dintre şantierele de dezvoltare a celor 700.000 metri pătraţi sunt muncitori care lucrează. Dintre cei 350.000 de metri pătraţi, jumătate este reprezentată de Sun Plaza care se va deschide anul viitor şi de AFI Cotroceni Mall care are lansarea luna viitoare”, a menţionat Gheorghe.

În opinia sa, dezvoltarea centrelor comerciale din România depinde foarte mult de depăşirea crizei financiare şi de dezvoltarea infrastructurii.

„Fără infrastructură nu vom avea centre de bună calitate şi sustenabile. În ceea ce priveşte calitatea, stocul de centre comerciale din România este sub faţă de cele din alte state din regiune. Trebuie să dăm atenţie calităţii în vederea concurenţei cu alte state din regiune”, a mai spus reprezentantul Cushman&Wakefield.

Stocul total de centre comerciale din România era la sfârşitul lunii iunie de peste 600.000 de metri pătraţi, cea mai mare parte în provincie.

SURSA: Mediafax