Anul acesta pare a fi încă unul de recul pronunțat. Până la finalul lui august au fost vândute, conform Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), doar 7.112 mașini de transport, în scădere cu 25,2% față de perioada similară din 2012. Dacă ritmul scăderii va continua, este posibil ca piața să ajungă, la finalul lui 2013, până la cel mult 10.700 de unități.

Segmentul care pare cel mai drastic afectat de criză este cel al comercialelor între 6 și 18 tone. Volumul anual mic al vânzărilor din această clasă o face foarte sensibilă, fie­care două-trei unități comercializate în plus sau în minus însemnând procente importante din total. În perioada ianuarie-august 2013 au fost vândute doar 161 astfel de vehicule, cu 23,3% mai puține decât în aceeași perioadă din 2012. Nici vânzările de utilitare (sub 3,5T) nu o duc bine. În ciuda intrării pe piață a modelului Dacia Dokker, care reprezintă în 2013 aproape o cincime din vânzări, segmentul se prăbușește. Plafonul de 5.875 de unități vândute atins în primele opt luni este corespunzător unui recul cu nu mai puțin de 23% al vânzărilor.

Un alt segment de piață care înregistrează o scădere importantă în acest an este cel al comercialelor grele (peste 18 T). Comercianții au vândut până la 31 august doar 1.522 de astfel de vehicule, cu 19,6% mai puține decât în urmă cu un an. Cel mai redus declin se observă în zona mașinilor de transport între 3,5 și 6 tone. Aici reculul din acest an este de „doar“ 5,8%. Din nefericire, sosirea toamnei nu aduce deloc vești bune. Puține companii se declară gata de a achiziționa noi vehicule, majoritatea declarând că nu își pot permite un astfel de „lux“. Reducerea activității, taxele prohibitive și existența unor oferte interesante în zona second-hand a pieței îi împinge pe mulți să renunțe la achiziționarea de vehicule comerciale noi.


Articol publicat în Suplimentul Auto Capital care a apărut împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 30 septembrie 2013.