Cererea globală pentru vehicule electrice încetinește din cauza lipsei infrastructurii de încărcare
Cererea globală pentru vehicule electrice a început să încetinească, conform celei de-a cincea ediții anuale a raportului EY Global Mobility Consumer Index. Deși procentul global al celor care intenționează să achiziționeze un vehicul electric a crescut de la 55% la 58% în ultimul an, creșterea cererii pare să stagneze în comparație cu perioada anterioară, când cererea a crescut de la 30% la 55% între 2020 și 2023.
Una dintre principalele cauze ale acestei stagnări este infrastructura de încărcare insuficient dezvoltată. Conform raportului, 27% dintre respondenți au menționat lipsa infrastructurii de încărcare drept cea mai mare preocupare, iar alte temeri includ autonomia vehiculelor electrice, menționată de 25% dintre respondenți, și durata prea lungă de încărcare, invocată de 18%.
În premieră, 26% dintre cei chestionați au declarat că sunt preocupați de costul ridicat al înlocuirii bateriilor, ceea ce adaugă o nouă dimensiune provocărilor asociate adoptării vehiculelor electrice.
Prețul carburanților, principalul factor motivator pentru achiziția vehiculelor electrice
Cu toate acestea, creșterea prețurilor carburanților rămâne principalul factor care îi determină pe consumatori să treacă la vehicule electrice, cu 37% dintre respondenți menționând această motivație.
În schimb, preocupările legate de protecția mediului au pierdut din importanță în ultimii ani. Doar 34% dintre respondenți consideră acest factor important în 2024, comparativ cu 49% în 2021.
Evoluții pe piețele internaționale: Scădere în SUA, creșteri în Europa
La nivel global, intenția de achiziționare a unui vehicul a crescut de la 44% la 51%, dar această tendință nu este uniformă. În Statele Unite, procentul celor care intenționează să cumpere un vehicul a scăzut de la 60% la 50%, iar intenția de achiziție a unui vehicul electric a scăzut dramatic, de la 48% la 34%.
Totuși, vehiculele hibride au înregistrat o ușoară creștere, indicând o tendință de a opta pentru soluții de compromis între motoarele cu combustie și cele electrice.
În contrast, piețele europene au raportat o creștere a intenției de achiziționare a vehiculelor în următorii doi ani. În Marea Britanie, intenția a crescut puternic de la 45% în 2023 la 56% în acest an, depășind alte țări europene.
În Norvegia, intenția de achiziționare a unui automobil în următorii doi ani a crescut de la 34% la 50%, însă aceste creșteri nu s-au tradus automat în creșterea interesului pentru vehicule electrice.
De exemplu, în Marea Britanie, intenția de a achiziționa un vehicul electric a crescut doar la 59% în 2024, față de 54% în 2023.
Mărcile chinezești câștigă teren
Raportul a evidențiat și un interes în creștere pentru mărcile de vehicule electrice din China. De exemplu, în regiunea Asia-Pacific, 30% dintre consumatorii care intenționează să cumpere un vehicul electric au menționat mărcile chinezești între primele trei preferințe.
Cu toate acestea, procentul scade semnificativ în alte regiuni: doar 16% dintre consumatorii din America Latină și 12% dintre cei europeni iau în considerare mărcile chinezești.
Principalele motive pentru care consumatorii ar opta pentru un vehicul electric chinezesc sunt raportul calitate-preț și atractivitatea vehiculelor oferite, menționate de 59% și, respectiv, 51% dintre respondenții europeni.
Schimbări de atitudine la nivelul generațiilor
Raportul a subliniat diferențele între generații. În timp ce atât milenialii, cât și Generația Z consideră raportul calitate-preț important pentru vehiculele electrice chinezești, doar 36% dintre membrii Generației Z consideră încrederea în aceste mărci un factor decisiv, comparativ cu 41% dintre mileniali.
În ceea ce privește conectivitatea vehiculelor, 60% dintre consumatori au indicat că ar utiliza tehnologii care îmbunătățesc navigația și siguranța vehiculelor, dar există încă preocupări legate de costul acestor servicii.
La nivel global, 49% dintre respondenți au considerat că serviciile de conectivitate sunt prea scumpe, iar acest procent este chiar mai ridicat în SUA (50%) comparativ cu China (40%).