Mai puţină vodcă, mai mult whisky; mai puţin ce e ieftin, mai mult din segmentul premium. Aşa ar putea fi caracterizată evoluţia vånzărilor de băuturi alcoolice în prima jumătate a anului. Piaţa băuturilor alcoolice tari a fost plină de evenimente în prima jumătate a anului. Cognacul Metaxa a anunţat că vånzările mărcii au crescut cu 80% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar un studiu al companiei de cercetare a pieţei Nielsen arată că, în retail,
Mai puţină vodcă, mai mult whisky; mai puţin ce e ieftin, mai mult din segmentul premium. Aşa ar putea fi caracterizată evoluţia vånzărilor de băuturi alcoolice în prima jumătate a anului.
Piaţa băuturilor alcoolice tari a fost plină de evenimente în prima jumătate a anului. Cognacul Metaxa a anunţat că vånzările mărcii au crescut cu 80% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar un studiu al companiei de cercetare a pieţei Nielsen arată că, în retail, vånzările de whisky au urcat cu 139%.
„Creşterea volumelor de vånzări pe care am înregistrat-o pe primul semestru al anului în curs se datorează atåt preferinţei tot mai mari pe care o au romånii pentru produsele premium, cåt şi orientării consumatorilor către produsele originale“, spune Ana Maria Sterian, brand manager Remy-Cointreau în cadrul BDG Import, companie în portofoliul căreia intră şi marca Metaxa. Segmentul brandy, în care se încadrează şi această marcă, nu a avut însă o creştere la fel de mare, volumele våndute în primul semestru depăşind 5,7 milioane de litri, cu 4% mai mult decåt în primele şase luni ale anului 2007. Iar brand managerul Remy-Cointreau crede că, raportat la volume, piaţa totală de brandy va înregistra o creştere de trei procente anul acesta, iar pe segmentul de import creşterea va fi uşor mai ridicată, de cinci procente.
Liderul segmentului, atåt la volume, cåt şi valoric, este Alexandrion, urmat de Unirea, Cava d’Oro, Milcov Zarea şi Arad Zarea. În urma campaniei desfăşurate de Zarea pentru promovarea Milcov, vånzările mărcii au crescut în perioada ianuarie – aprilie cu 24% în volum şi 67% valoric, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, „în condiţiile în care piaţa de brandy a rămas la nivelul de anul trecut“, completează Andreea Ghiţă, brand manager la Zarea. Bugetul prevăzut pentru promovarea mărcii anul acesta este de peste şapte milioane de euro, valoare de rate card. Deşi nu se regăseşte în primele cinci mărci de pe piaţă, Metaxa deţine o cotă de 40% pe segmentul brandy de import (fiind lider din acest punct de vedere) şi 1,5% pe piaţa totală de brandy.
Vodca de import creşte, într-un segment care scade
Mişcări cel puţin la fel de interesante au fost şi pe piaţa de whisky, în care există şi jucători care pun la îndoială cifrele furnizate de compania de cercetare a pieţei. „Personal, găsesc cifrele raportate de Nielsen exagerate, niciunul dintre jucătorii din piaţă neînregistrånd creşteri de 140%“, este de părere Răzvan Ioan, director la Cristalex. „Respectånd tendinţele pieţei, şi în portofoliul Cristalex categoria cu cea mai mare creştere este cea de whisky, Teacher’s şi Jim Beam fiind brandurile amiral, ca performanţe“, adaugă acesta. Şi, în ciuda creşterii accentuate, piaţa de whisky nu reprezintă decåt o cincime din volumele de vodcă sau brandy våndute în ţara noastră. Valoric, liderul pieţei este Ballantine’s, pe locul doi fiind Jack Daniels, urmat de Johnny Walker, J&B şi Chivas Regal.
O direcţie radical diferită se poate observa în cazul vånzărilor de vodcă şi băuturi spirtoase, unde s-a înregistrat o scădere de volum de 7%, caracterizată însă de Răzvan Ioan ca fiind doar „aparentă“, cauzată de diminuarea consumului pe mărcile locale de vodcă. „Consumatorul de mărci locale arată tendinţa de migrare către produse importate (în principal whisky şi vodcă), ceea ce într-adevăr poate fi considerat un început timid de schimbare a obiceiurilor de consum“, explică managerul, adăugånd că în privinţa mărcilor de vodcă de import tendinţele crescătoare se menţin, chiar dacă nu atåt de accentuat ca la categoria whisky. Şi, mai spune el, nu există nici un motiv care să ne facă să credem că actuala direcţie crescătoare se va schimba pånă la sfårşitul anului. În acest segment, cele mai mari volume au fost våndute de Scandic, urmat de Polar, Stalinskaya şi Vorona.
Vånzările totale ale companiilor sunt însă mult mai mari, poate chiar duble, deoarece datele Nielsen se referă la vånzările din magazine, nu şi la cele din baruri şi restaurante. Şi dacă peste 87% din băutorii de whisky îşi achiziţionează produsele din hipermarketuri şi supermarketuri, peste 77% din vånzările de brandy şi vodcă se realizează în magazine alimentare. În cazul Metaxa, de exemplu, distribuţia este 60% în retail şi 40% în baruri şi restaurante, însă proporţia se poate modifica în favoarea celor din urmă, cred reprezentanţii mărcii. n
Ana Maria Sterian, brand manager Remy-Cointreau, BDG Import
139% este creşterea înregistrată de vånzările de whisky în retail, în prima jumătate a anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2007