Deși inflația s-a menținut la 10,4% anul trecut, vânzările au crescut cu 12%, depășind rata inflației, dar au încetinit comparativ cu 2022, când creșterea a fost de 16,3% față de o rată anuală a inflației de 13,8%, conform datelor analizate de Cushman & Wakefield Echinox, bazate pe rezultatele financiare ale 116 companii din 12 domenii diferite.
Peste 60% din totalul cumpărăturilor au fost efectuate de români în supermarketuri și hipermarketuri anul trecut, totalizând circa 22,5 miliarde de euro. În total, românii au cheltuit anul trecut 36 de miliarde de euro în marile rețele de retail, în creștere cu 11% față de 2022.
Potrivit sursei citate, a doua cea mai mare pondere a cheltuielilor realizate de români în 2023 a fost în magazinele de bricolaj, cu 3,6 miliarde de euro (10%), urmate de magazinele electro-IT cu 3,3 miliarde de euro (9%) și de cele de modă, care au înregistrat vânzări de 2,2 miliarde de euro (6,1%). Bijuteriile au avut cele mai mici ponderi în coșul de cumpărături, cu vânzări de 212 milioane de euro (0,6%), urmate de magazinele de încălțăminte cu 356 milioane de euro (1%) și de cele de cosmetice cu 458 milioane de euro (1,3%).
Ponderea vânzărilor în funcție de domeniu
Toate cele 12 segmente analizate au consemnat vânzări mai mari decât în 2022, cele mai mari creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (33,5%), magazinelor specializate – petshopuri, farmacii specializate, puncte de vânzare ziare, tutun etc. (20,4%), articolelor pentru copii (17,5%) și restaurantelor și cafenelelor (14,5%).
În timp ce supermarketurile au înregistrat o creștere a pieței, unele domenii au stagnat anul trecut, inclusiv segmentele DIY (3%), home&deco (4,8%), bijuterii (6%), electro-IT (8,3%) și articole sportive (8,6%).
Conform datelor analizate, toate celelalte categorii au înregistrat creșteri ale vânzărilor peste rata inflației: 12% pentru FMCG, 12,3% pentru încălțăminte și 11,3% pentru fashion.
„Piața de retail a continuat să performeze și anul trecut, în ciuda faptului că 2023 a fost al doilea an consecutiv în care inflația a fost de două cifre. Astfel, toate segmentele analizate în cadrul studiului nostru au înregistrat majorări ale vânzărilor comparativ cu 2022, majoritatea reușind să aibă o rată de creștere superioară inflației.
De asemenea, dacă analizăm datele din perioada 2019 – 2023, creșterea medie anuală a cifrelor de afaceri aferente marilor rețele de retail (11,5%) s-a menținut peste rata medie anuală a inflației în acest interval (7,9%). Perspectivele pentru acest an sunt pozitive, având în vedere datele oficiale care arată un avans semnificativ al vânzărilor cu amănuntul comparativ cu perioada similară din 2023”, a declarat Vlad Săftoiu, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox.
Rata medie anuală de creștere a vânzărilor în perioada 2019 – 2023 a depășit rata medie anuală a inflației pentru majoritatea categoriilor de retail (11,5% vs 7,9%). Excepție fac comercianții de încălțăminte (6,3%) și cei de home & deco (6,8%). La polul opus, segmentele cu cele mai mari rate de creștere în aceeași perioadă sunt cosmeticele (17,8%) și magazinele specializate (17,3%).
Evoluția cifrei de afaceri în principalele sectoare de activitate
Potrivit datelor consultanților, majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschiderea de noi magazine, cât și de creșterea vânzărilor în magazinele fizice și extinderea în online a unora dintre operatori.
Extinderile retailerilor au fost favorizate de investițiile dezvoltatorilor de spații de retail – centre comerciale și parcuri de retail – care, în perioada 2019 – 2023, au finalizat peste 50 de proiecte. Acestea includ scheme noi și extinderi ale unor proiecte existente, cumulând peste 715.000 de metri pătrați de noi spații de retail.
Cele 12 domenii analizate sunt: FMCG (marile rețele de hipermarketuri/supermarketuri), Fashion, DIY, Articole Sportive, Încălțăminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante și Cafenele, Cosmetică, Electro-IT și Magazine Specializate. Cei 116 retaileri analizați operează peste 6.000 de magazine, majoritatea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.