Românii au devenit din ce în ce mai interesați de produsele care îi ajută să adopte un stil de viață sănătos, dar și de soluții pentru a-și crește veniturile, iar acest lucru s-a reflectat în evoluția Herbalife în România, una dintre cele mai mari companii din lume care comercializează produse de control al greutății, nutriție și îngrijire personală, prin vânzare directă.
De când a intrat pe piaţă în 2008, compania Herbalife a înregistrat creştere constantă an de an.
„Indiferent de ce s-a întâmplat în economie în ultimii ani, sectorul nostru şi-a menţint ritmul de creştere, un rezultat generat pe de o parte de creșterea numărului de distribuitori şi consultanţi, diversificarea gamei de produse, dar şi de creşterea numărului de clienţi“, spune country-managerul Herbalife România & Moldova, Romeo Căzănescu.
Mai mult, pe fondul crizei economice, popularitatea vânzărilor directe a crescut foarte mult, pentru că oamenii au căutat alternative pentru a-și crește veniturile.
Acest tip de business se sincronizează foarte bine cu tendinţele de pe piaţa muncii, spune Romeo Cazănescu, care estimează că vânzările directe au crescut cu 212% în ultimii zece ani în România, aici existând cel mai mare număr de persoane pentru care vânzările directe reprezintă sursa lor de venituri suplimentare, după cum arată studiul „O societate bazată pe venituri multiple“, realizat de Herbalife în 2012-2013 în rândul a 5.000 de europeni.
Cercetarea a fost realizată cu scopul de a înţelege atitudinile acestora faţă de lucrul în regim de „part-time” și de oportunităţile legate de obţinerea veniturilor suplimentare.
Vânzările directe, pe val
Mai exact, vânzările directe au fost o sursă de suplimentare a veniturilor mai populară decât munca fizică, activităţile din domeniul comerţului sau din industria ospitalităţii, arată studiul realizat de Herbalife. Avantajul vânzărilor directe constă în faptul că reprezintă o metodă de a porni o afacere personală în care distribuitorul are libertatea de a-şi stabili singur programul de lucru, echipa sa şi ţintele realiste de câştig. „Cred că modelul nostru de business este într-un fel rezistent la situaţii de criză, în aceste perioade oamenii sunt mult mai interesați de noi modele de business și apreciază orice nouă oportunitate de afacere. Flexibilitatea, investițiile mici și posibilitatea de a avea un program part-time sunt câteva dintre motivele pentru care sunt tot mai mulți distribuitori independenţi Herbalife“, spune Romeo Căzănescu.Nu este de mirare astfel că în 2013, numărul de distribuitori al companiei a crescut cu 21%.
Stilul de viață sănătos e contagios
Există o diferență colosală între piața autohtonă pe care a intrat Herbalife în 1990 și cea de acum, mai ales din punct de vedere al mentalității. „Povestea noastră în România datează de la începutul anilor ‘90, o perioadă în care era o adevarată provocare pentru distribuitori să vorbească consumatorilor despre ideea de suplimente alimentare, despre ce înseamnă un stil de viață sănătos, sau nutriţie echilibrată, în contextul în care consumatorii erau foarte puţin conectaţi la genul acesta de informaţii“, spune Romeo Căzănescu.În timp, vânzările directe s-au modificat substanţial, a avut loc o evoluţie pozitivă atât din punct de vedere al afacerii, cât şi din punct de vedere al percepţiei şi înţelegerii acesteia, astfel că pe piață au apărut și alte companii de acest gen. Deși activează într-un mediu puternic concurențial, atât cu companii multinaționale care au aceeași metodă de vânzare, cât şi cu magazine online, Herbalife și-a creat o plajă proprie de clienți. „Într-o afacere în care nu există magazine tradiţionale, expunerea produselor este esenţială. Ca urmare, în fiecare an dezvoltăm broşuri de prezentare ale produselor complete, pe care le distribuim clienţilor noştri“, spune country-managerul companiei. În România, cea mai mare contribuţie la cifra de afaceri a companiei o au produsele pentru nutriţie, dar și multivitaminele și batoanele proteice. Revenind la schimbările din piață, acestea reflectă și un grad mai înalt de educație privind sănătatea, printre români, crede Romeo Căzănescu. „Aceştia sunt mai degrabă loiali brandului, citesc mult, se informează şi vor să fie siguri că obţin cea mai bună calitate la cel mai bun preţ“.
Ne apropiem tot mai mult de pieţele mai dezvoltate din Europa Centrală, unde consumatorii sunt foarte bine educaţi şi interesaţi de tot ceea ce înseamnă un stil de viaţă sănătos.
Romeo Căzănescu, country manager Herbalife pentru România şi
Republica Moldova
11,8 milioane de euro au totalizat în 2012 vânzările companiei în România, dublu faţă de 2010, când cifra de afaceri a fost de 5,6 milioane de euro
4,1 miliarde de dolari au fost în 2012 vânzările nete ale companiei în cele 81 de ţări în care era atunci prezentă, cu o reţea de 2,7 milioane de distribuitori