Vânzările legale scad, contrabanda cu ţigări creşte

„Minoritatea“ fumătorilor din România este obligată de Guvern să plătească cu 37,5% mai mult pentru un pachet de ţigări legal faţă de 2009. Statul pierde un miliard de euro. Cea mai lovită categorie de produse de scumpirile din acest an este cea a tutunului. „În ultimul an şi jumătate, preţul la ţigări a crescut cu peste 65%, datorită majorării fără precedent a accizei, cu 48% (de la 50 de euro pe mia de ţigări în aprilie 2009 la 74 de euro în ianuari

„Minoritatea“ fumătorilor din România este obligată de Guvern să plătească cu 37,5% mai mult pentru un pachet de ţigări legal faţă de 2009. Statul pierde un miliard de euro.

Cea mai lovită categorie de produse de scumpirile din acest an este cea a tutunului. „În ultimul an şi jumătate, preţul la ţigări a crescut cu peste 65%, datorită majorării fără precedent a accizei, cu 48% (de la 50 de euro pe mia de ţigări în aprilie 2009 la 74 de euro în ianuarie 2010), la care s-a adăugat diferenţa de curs valutar şi creşterea TVA“, spune Andrei Vasilescu, Director Corporate Affairs Romania & Bulgaria la Philip Morris.

Cu alte cuvinte, cea mai mare parte a majorării de preţ a avut loc anul acesta. Iar în condiţiile în care aproximativ 30% din adulţi sunt fumători, dimensiunea efectelor negative generate de aceste măsuri este uşor de perceput. Mai mult, aproape un sfert din rata anualizată a inflaţiei din primele şase luni ale anului a fost cauzată de scumpirea ţigaretelor.

Dacă la sfârşitul anului trecut un pachet de ţigări premium (Kent, Marlboro, Camel etc.) costa circa opt lei, după creşterea accizelor a urcat până la zece lei, iar în prezent a ajuns la 11 lei. Adică o scumpire de 37,5% (aproape cât scumpirea din tot anul 2009, de 38,6%), enorm în comparaţie cu nivelul inflaţiei de luna trecută, de doar 4,4%. Efectele negative ale majorării cu circa 10% de luna aceasta vor fi vizibile şi în inflaţie.

Plugarul, 1 leu. Carpaţi, 9 lei

Scumpirea ţigărilor în cuantum dublu faţă de majorarea TVA (10% faţă de 5%) a avut loc tot din vina autorităţilor. Mai exact, a modului de calcul al accizei. „În cazul tutunului, creşterea TVA are efect de multiplicare, pentru că TVA intră în baza de calcul a accizei (acciza se calculează pe preţul maxim de vânzare cu amănuntul, care include şi TVA)“, spune Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications la JTI România.

Astfel, pe categoria de preţ cea mai vândută (cea de 10,90 lei), acciza este de 76,59 euro la mia de ţigarete, mai mult decât valoarea prevăzută în Codul fiscal, de 74 de euro. „În mod normal, potrivit Directivei Europene privind taxarea la tutun, în astfel de situaţii excepţionale, guvernele pot decide să scadă acciza până la nivelul convenit“, adaugă Gilda Lazăr. „Este greu însă de crezut că, în foamea de bani actuală, Ministerul Finanţelor va accepta să reducă accizele la tutun.“

Dispariţia diferenţe-lor dintre categoriile de ţigări conform modalităţii de accizare loveşte în toţi consumatorii. Kent, Marlboro şi alte mărci care costă 10,90 lei nu au ajuns întâmplător să fie cele mai vândute ţigări. După noile taxe şi accize, un pachet de Carpaţi, adică cele mai ieftine ţigări de pe piaţă, costă nouă lei. „Cel mai ieftin pachet de ţigări din Moldova, Plugarul, costă un leu“, spune Gilda Lazăr. Nu mai este motiv de mirare, atunci, tendinţa consumatorilor de la noi de a se îndrepta către ţigări de contrabandă, vândute ilegal în pieţe sau direct din portbagaj.

Bugetul statului român pierde la fiecare punct procentual de evaziune fiscală aproximativ 30 de milioane de euro anual. Dacă anul trecut piaţa neagră a cauzat pierderi de 500 de milioane de euro, anul acesta, gaura la buget ar putea ajunge la un miliard de euro. În ianuarie, contrabanda cu ţigări depăşea 36% din piaţă. Ulterior, eforturile depuse de autorităţi (concretizate în înăsprirea pedepselor şi amenzilor, conform OUG nr. 54/2010) şi de producători (campania de sensibilizare a cumpărătorilor faţă de efectele evaziunii) au dus la scăderea procentului până la 26%, în luna mai. După recentele scumpiri, însă, evaziunea ar putea reveni la nivelul de la începutul anului.

Perceptori pentru Guvern

În cazul produselor din tutun, influenţa taxelor şi accizelor reprezintă 80% din preţul unui pachet, restul de 20% acoperind costurile de producţie, materiile prime, salariile, transportul, marja de distribuţie şi profitul. „Ceea ce înseamnă că noi lucrăm în primul rând pentru Guvern şi acţionăm ca nişte perceptori care încasează taxele de la fumători“, spune reprezentanta JTI România. „Pot spune aşadar, fără să greşesc, că preţurile produselor din tutun au crescut în ultimii cinci ani aproape exclusiv pentru a acoperi creşterile de taxe.“

Conform AC Nielsen, volumul pie­ţei legale a ţigaretelor a înregistrat în primele şase luni ale anului scăderi de peste 30%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Piaţa legală s-a contractat şi anul trecut cu un procent de 10-15%, motivul fiind tot scumpirea produselor şi scăderea puterii de cumpărare a fumătorilor. Măsurile Guvernului au efecte contrare imediate, rezultatul fiind pierderi tot mai mari la buget. În România, practic, nu mai există ţigări legale ieftine. „În consecinţă, cine are bani şi fumează legal cumpără Kent, iar cine nu are bani cumpără din contrabandă“, arată Gilda Lazăr. Iar pierderile de un miliard de euro la buget nu sunt mici şi nesemnificative. Dimpotrivă. Mai ales acum, când bugetul are nevoie de tot mai mulţi bani.

Accizele şi taxele de 80% din preţul unui pachet de ţigări arată că noi lucrăm ca nişte perceptori pentru stat.
Gilda Lazăr, JTI România

76,5 euro la mia de ţigarete este valoarea accizei (după majorarea cotei de TVA la 24%), peste nivelul de 74 de euro la mia de ţigări stabilit de Codul fiscal

1 mld. de euro este pierderea estimată a pricinui bugetului de stat contrabanda cu ţigări în acest an, adică dublu faţă de anul trecut