In anul 2005, tehnologia informatiei si comunicatiile (IT&C) si-au consolidat rolul pentru mediul de afaceri in toate tarile dezvoltate si mai ales in Uniunea Europeana. Mijloacele “e-business” care s-au strecurat de ceva timp in activitatea de zi cu zi a companiilor devin de nelipsit, pentru cele mai multe dintre ele.

Mai exista totusi companii, din categoria celor mici si microintreprinderilor, care afirma ca nu folosesc internetul sau programe software speciale pentru afaceri.


Potrivit “Raportului European 2005 in domeniul e-business”, realizat de “Observatorul e-business” din cadrul Directoratului General pentru Intreprinderi si Industrie al Comisiei Europene, companiile mari folosesc in proportie de 100% mijloace electronice in afaceri. “Prapastia” ramane, ca si in anii anteriori, semnificativa intre acestea si celelalte companii. Procentajul este de 70% la firmele de dimensiune medie si de numai 36%, la microintreprinderi.


Raportul a inclus analiza a zece sectoare economice din tarile europene. Per ansamblu, concluziile sunt considerate satisfacatoare, cel putin pentru orgoliul europenilor: performantele sunt apropiate de principala economie concurenta, cea a SUA. In schimb, in interiorul UE, “intensitatea folosirii mijloacelor e-business” difera foarte mult intre statele membre si intre diferite industrii.


Expertii europeni au concluzionat, la finalul cercetarilor, ca “sectorul de activitate si dimensiunea firmei influenteaza, mai mult decat locatia acesteia, adoptarea instrumentelor IT&C in afaceri”. Astfel, in timp ce industria auto se lauda cu o intensitate de 98% de utilizare a tehnologiei electronice, sectorul constructiilor ramane cel mai “rudimentar”, folosind astfel de mijloace numai in 30% din activitati.


In categoria domeniilor care se bazeaza intens pe e-business mai sunt incluse industria farmaceutica, aeronautica, de masini si echipamente, tipografica. Desigur, pe primul loc se situeaza domeniul serviciilor IT cu 100% intensitate de utilizare a mijloacelor electronice. Concluziile studiului releva faptul ca pentru firmele europene din domeniile de top – auto, fermaceutic, aeronautic – performanta se datoreaza achizitiilor online, care au devenit o obisnuinta, facand parte din activitatile zilnice.


Cat priveste companiile de la coada clasamentului, acestea se regasesc in turism, industria alimentara si textile. In orice caz, situatia s-a imbunatatit fata de anul 2004 si pentru aceste sectoare. Daca folosesc tehnologia electronica, firmele din domeniul alimentar se orienteaza catre mijloace de ajutor in adaptarea la noile regulamente si standarde. Cele din industria textila dovedesc un interes crescut in special pentru implementarea sistemelor interne de “planificare a resurselor” (Enterprise Resource Planning, ERP) sau Managementul Lantului de Furnizare (Supply Chain Management, SCM).


In ceea ce priveste turismul, rezervarile de bilete si achizitia acestora online au devenit o obisnuinta pentru cumparatori, consumatorii finali dezvoltandu-se semnificativ de la an la an.
In schimb, vanzarile online intre companii (business-to-business) reprezinta un adevarat esec din punctul de vedere al adoptarii mijloacelor electronice. Specialistii “Observatorului e-business” arata, negru pe alb, ca, in mod ciudat, datele nu s-au modificat aproape deloc din 2003. “Procentajul de companii care permit clientilor sa comande produse si servicii online pare sa stagneze”, explica “E-business report”. De asemenea, stagneaza si volumul vanzarilor online, ca procentaj din totalul vanzarilor. Astfel, numai 15% din companiile apartinand celor sapte tari si zece sectoare analizate declara ca au vandut online in anul 2005. Francezii se afla pe ultimul loc, avand numai 8% vanzatori online. Cat priveste modalitatea elementara de marketing online, detinerea unui website, companiile europene nu s-au prea inghesuit sa o adopte, si in acest caz situatia fiind aproximativ la nivelul celei din 2003.


Achizitiile online, in schimb, sunt de trei ori mai raspandite in randul intreprinzatorilor. In medie, 44% din companii au declarat ca au cumparat macar o data produse si servicii online. Cei mai activi in acest sens sunt britanicii, cu un procentaj de 63% companii cumparatoare pe internet.