Consiliul Naţional al Audiovizualului a acordat, anul trecut, 17 licenţe TV noi. Cei mai mulţi solicitanţi au mizat pe oportunitatea oferită de televiziunile de nişă, astfel că 14 cereri au fost pentru posturi tematice.

Luând în considerare doar aceste cifre, am putea spune că, aparent, anul trecut, criza economică nu a afectat în mod negativ peisajul audiovizual autohton: s-au înfiinţat posturi noi, iar românii au petrecut la fel de mult timp în faţa televizorului. Pe de o parte, 19 societăţi au solicitat licenţe audiovizuale noi pentru servicii de programe de televiziune cu emisie prin satelit, dar, în acelaşi timp, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a retras 20 de astfel de licenţe. Referitor la acestea din urmă, 16 s-au produs la cererea proprietarilor (şase pentru posturi terestre şi zece pentru televiziuni cu transmisie prin satelit). Numărul total al licenţelor pentru posturi tematice retrase în 2009 a fost de 13. „Desigur că şi staţiile de nişă au fost afectate de contextul economic al anului 2009, însă în proporţie mai mică decât posturile comerciale mari. Astfel, primele au înregistrat, anul trecut, o scădere de circa 10%-15% a încasărilor din publicitate faţă de 2008“, spune Roxana Buha, buying director la agenţia de media Starcom. Revenind la posturile TV care au fost sau vor fi înfiinţate în perioada următoare, cele mai multe licenţe au fost solicitate de societăţi din Bucureşti (11), pe locul al doilea în top clasându-se judeţul Bihor (2).

De la film la bricolaj

195-46767-38_tv_04.jpgTemele alese pentru programele ce vor fi difuzate variază de la cele informative la film, muzică, sport, bricolaj, estetică/medicină etc. Cele mai multe licenţe le-a solicitat societatea Rainbow Media Communications, care intenţionează să înfiinţeze trei posturi: Automotive Channel (automobilism), Estetik TV (estetică, SPA, ­welness, medicină) şi Habitat TV (locuinţă, grădină, construcţii). Potrivit estimărilor re­pre­zentanţilor companiei, prima televiziune va începe să emită la sfârşitul lunii martie, urmând ca până la finele anului să fie funcţionale şi celelalte două posturi. Emanuele Latagliata, cel care deţine 67% din firma Rainbow Media Communications, spune că a ales segmentul televiziunilor de nişă datorită experienţei pe care a câştigat-o în acest domeniu, în Italia. În primul an, suma totală investită va fi de circa 500.000 de euro.

Peste 120 de posturi de nişă

195-46768-capital_38.jpgTot în 2009, societatea Trend Development a solicitat licenţă pentru înfiinţarea unui post TV de bricolaj. „Am ales acest domeniu ca urmare a expertizei firmei noastre, care, până acum, a fost implicată în realizarea unor proiecte ce au vizat construirea a peste 4.000 de apartamente“, a spus Aurelian Ursulescu, unul dintre acţionari. Potrivit estimărilor sale, postul va fi inaugurat în câteva luni. Până în prezent, CNA a acordat circa 390 de licenţe TV, peste 120 dintre acestea fiind pentru staţii tematice.

Ce şanse au însă televiziunile de nişă într-un an care se anunţă extrem de dificil? Roxana Buha este de părere că 2010 va fi, din punctul de vedere al atragerii de reclamă, mai dificil decât 2009, pentru că staţiile mari şi-au reglat politicile de vânzări astfel încât „să poată lua bugete de publicitate“ şi de la staţiile de nişă. „Anul acesta, presiunea staţiilor de nişă va veni în primul rând de la posturile mari precum Pro TV, Antena 1, Prima, Kanal D, TVR1. Supuse la astfel de presiuni, staţiile tematice vor fi nevoite să scadă şi mai mult preţurile, ceea ce va duce la situaţii certe de «sold out» în 2010. Practic, este un cerc vicios din care va ieşi învingător cel care îşi va regla cât mai bine preţul în funcţie de cerere.“

Bani din publicitate

1,3 mld. euro este, potrivit AlfaCont, suma totală, la rate-card, câştigată în 2009 de câteva dintre principalele posturi locale de nişă (Acasă, Antena 3, Discovery, MTV, Pro Cinema, Realitatea, The Money Channel şi TVR Info). Pe prima poziţie s-a plasat postul Acasă, cu circa 435 mil. euro. În realitate, sumele nete sunt mult mai mici.