dealerii de automobile si bancile au lucrat aproape in foc continuu. Tuturor, Luna cadourilor le-a crescut de cateva ori vanzarile, romanii luand cu asalt rafturile magazinelor si cheltuind mai mult decat in orice alta perioada. Fenomenul este obisnuit in fiecare an, sumele rulate in luna decembrie crescand si datorita primelor luate de angajati. „Anul acesta s-a adaugat impactul noilor reglementari ale BNR cu privire la creditul de consum, oamenii incercand sa achizitioneze produse in rate inainte de inasprirea conditiilor de creditare, de la 1 februarie”, spune Dan Ostahie, director general Altex. Prin magazinele Altex, vanzarile au crescut de trei ori fata de media celorlalte luni, din incasarile de 120 milioane de euro pe intregul an, peste 27 de milioane fiind realizate in ultima luna. Cresterea cu adevarat spectaculoasa a inceput cu o saptamana inainte de Craciun, precizeaza Ostahie. Cel mai cautat produs: televizorul, din care firma a vandut in decembrie circa 38.000 de bucati, in valoare totala de peste 350 miliarde de lei. La aceleasi magazine, romanii au mai lasat 175 miliarde de lei pe masini de spalat si 115 miliarde de lei pe combine frigorifice. Sarbatorile de iarna si masurile anuntate de BNR au golit si rafturile Flanco de televizoare, masini de spalat, calculatoare si cuptoare cu microunde. „In luna decembrie, vanzarile au fost de circa doua ori mai mari decat intr-o luna medie a anului, insumand peste 25 milioane de dolari”, spune Marius Ghenea, directorul general al companiei. Vanzarile in rate au constituit majoritatea vanzarilor realizate de Flanco. Situatia este valabila si la Altex, insa in perioada dintre Craciun si Revelion a crescut ponderea vanzarilor „cu banii jos” de la 20-30% la aproape 80%, in parte datorita faptului ca in acest interval romanii au mai multe lichiditati (prime de sarbatori) si pot obtine mai greu adeverinte de venit de la angajator.Un alt cadou pe care s-au cheltuit sute de miliarde de lei in decembrie a fost telefonul mobil. Vanzarile distribuitorului de telefoane mobile Internity (fostul Global Net) au depasit cu mult nu doar vanzarile dintr-o luna obisnuita, ci si pe cele din perioada similara din 2002. „In decembrie 2003, cifra noastra de afaceri a fost de 2,5 milioane dolari, in crestere cu 22% fata de decembrie 2002”, afirma Petrut Stoica, director general Avenir Telecom. Compania detine Internity – unul din principalii distribuitori de telefoane mobile din Romania, care vinde circa 7-8% din volumul total al abonamentelor Orange. La nivelul intregii piete, specialistii estimeaza ca, in decembrie, Orange si Connex au atras circa 220.000 de abonati noi, precum si 300.000 de clienti de cartele preplatite. La capitolul terminale, estimarile indica vanzari totale de 430.000 de bucati.Mai multi bani s-au cheltuit in decembrie si pentru autoturisme, tendinta fiind de asteptat sa se mentina si in ianuarie, inainte de intrarea in vigoare a noilor norme de creditare. Numai Daewoo Romania a vandut in ultima luna a anului 3.266 autoturisme, aproape dublu fata de media celorlalte luni ale anului. In decembrie, comerciantii s-au intrecut in vanzari, iar bancile in acordarea de credite. Numai la Banc Post cresterea fata de luna precedenta a fost de 18%. Bancherii au trebuit sa ia masuri speciale si pentru aprovizionarea bancomatelor cu numerar. Cea mai mare banca din tara, BCR, a asigurat in permanenta intre 600 si 700 miliarde de lei la ATM-urile sale in perioada Sarbatorilor. Tot bancherii au avut de lucru in decembrie si cu vanzarea si cumpararea de valuta, clientii avand nevoie fie de lei pentru plata primelor, fie de valuta, pentru importuri. Vanzarile de valuta catre clienti au depasit in decembrie 83 milioane de euro, iar cumpararile 53 milioane de euro.