dintre castigul sau pierderea unui investitor. Varianta propusa de Ministerul Finantelor pentru calculul impozitului pe castigul de capital (10% impozit in cazul in care actiunile vandute in castig sunt detinute pe o perioada mai mica de un an si 1% daca vanzarea actiunilor are loc la mai mult de un an de la cumparare) incurajeaza investitiile de portofoliu si descurajeaza speculatiile. In lume sunt mai multe modalitati de percepere a acestui impozit: impozit pe fiecare tranzactie de vanzare, impozit atat pe tranzactia de cumparare, cat si pe cea de vanzare, impozit pe diferenta pozitiva dintre pretul de vanzare si pretul de cumparare sau impozit pe portofoliu. Castigurile din tranzactiile bursiere sunt, de regula, asimilate veniturilor personale anuale si se impoziteaza global. Ministerul roman de Finante vrea sa pastreze aceeasi modalitate de colectare a impozitului: retinere la sursa pe castigul din fiecare tranzactie. Avantajul este simplitatea: banii sunt retinuti si virati statului de catre SSIF-uri, iar investitorii nu isi bat capul cu declararea castigurilor la sfarsitul fiecarui an calendaristic. tarile care aplica impozitul in acest mod sunt putine, dar sistemul difera. Varianta impozitului pe profitul anual al portofoliului este specifica tarilor care au impozite mari pe castigul de capital. In acest caz, castigurile din tranzactiile bursiere se asimileaza veniturilor anuale ale persoanelor fizice si se impoziteaza global.
Diagnosticul pietei de capital
Cea mai mare parte a respondentilor este de parere ca diminuarea volumelor de tranzactionare pe Bursa din ultima perioada a fost cauzata de scaderea generalizata a preturilor. O parte mai mica crede ca un impediment in incheierea tranzactiilor a fost si introducerea unei taxe de catre BVB pentru vizualizarea in timp real a cotatiilor.