Comerţul cu motociclete, scutere şi mopede noi a înregistrat în primul trimestru al acestui an o creştere de peste 12%, vedeta primului trimestru din 2007 fiind motoscuterul. Piaţa vehiculelor pe două roţi din România se dezvoltă mult mai slab decât cea a automobilelor. În ultimii ani, majoritatea comercianţilor de motociclete, motorete şi scutere au încercat să depăşească greutăţile unei pieţe aflată în formare. Nimic nu părea să meargă în direcţia bună, pragu
Comerţul cu motociclete, scutere şi mopede noi a înregistrat în primul trimestru al acestui an o creştere de peste 12%, vedeta primului trimestru din 2007 fiind motoscuterul.
Piaţa vehiculelor pe două roţi din România se dezvoltă mult mai slab decât cea a automobilelor. În ultimii ani, majoritatea comercianţilor de motociclete, motorete şi scutere au încercat să depăşească greutăţile unei pieţe aflată în formare. Nimic nu părea să meargă în direcţia bună, pragul de 1.000 de unităţi fiind extrem de greu de trecut. În 2002 şi 2003, optimismul dealerilor mergea cu greu până la a estima o vânzare totală de 800 – 900 de unităţi, pentru ca la sfârşitul lui 2004 să se înregistreze o cifră totală de 1.007 vehicule noi pe două roţi comercializate. Cu toate acestea, pe lângă cifrele menţionate, alte câteva sute, dacă nu chiar mii de motociclete intrau în România ca vehicule second-hand. Din cauza preţurilor prohibitive afişate la comercianţi, mulţi dintre iubitorii motoarelor au apelat la soluţia unei achiziţii din străinătate.
2007, anul dezgheţului
Primul trimestru al acestui an arată clar tendinţa de creştere accelerată a pieţei moto autohtone. În numai trei luni, au fost comercializate, conform Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA), aproximativ 400 de unităţi, în creştere cu 12,2% faţă de perioada similară din 2006. Cifra nu pare importantă, dar ea nu reprezintă piaţa totală, ci numai producătorii cu nume rezonante. Petre Ştirbu, directorul Daperom, importatorul Peugeot Motorcycles, spune că, în privinţa comerţului cu scutere, „vânzările sunt cu certitudine mai mari decât cele publicate de APIA, pe baza declaraţiilor importatorilor sau fabricanţilor. De exemplu, Kymco nu declară vânzările, nici autohtonul First Bike şi nici mulţi alţi distribuitori care vând scutere chinezeşti procurate din diverse surse. Este dificil să estimăm cifra reală, dar cred că nu greşim dacă apreciem o cantitate dublă faţă de cea declarată la APIA, în special în ceea ce priveşte scuterele de până la 50 cc.“
Conform datelor APIA, motoscuterele deţin 54,8% din piaţa totală de vehicule noi pe două roţi, în primele trei luni fiind comercializate 212 unităţi, în creştere cu 48,3% faţă de perioada similară din 2006. Tot în creştere sunt şi vânzările de motociclete off-road (+25%), în timp ce motocicletele de stradă au scăzut cu 8,8%, iar mopedele au regresat dramatic, cu 82,8%. „Scăderea pentru motocicletele de stradă poate fi explicată prin lipsa stocurilor la unii importatori. Este posibil şi ca o mare parte dintre motociclişti să fi rămas fără carnet din cauza regulilor aspre din Codul Rutier şi să fi apelat la scuterele sub 50 cmc care pot fi conduse fără permis“, crede Bogdan Iliescu, directorul general al Motordynamics, importatorul Yamaha în România.
În schimb, piaţa second hand, extrem de dezvoltată, întâmpină probleme din ce în ce mai mari. Dealerii consideră că această piaţă va continua o vreme să fie importantă, dar, pe măsură ce distribuitorii de scutere noi se fac cunoscuţi şi devin credibili, cumpărătorul va face un calcul care îl va îndrepta mai degrabă spre achiziţionarea unui scuter nou.
Directorul Daperom prevede „o scădere a vânzărilor de scutere şi mopede de ocazie, mai ales în contextul în care au apărut scutere noi, de marcă, la preţuri foarte atractive, care sunt asistate de către vânzător exact ca un automobil: garanţie, întreţinere, reparaţii etc.
SMAEB 2007, expoziţie cu vânzare
SALONUL MOTO din Bucureşti care şi-a închis porţile în urmă cu numai câteva zile a fost plin de exponate, însă aspectul general a lăsat mult de dorit. Deşi au existat destul de multe noutăţi, acestea s-au pierdut în noianul de motociclete aruncate parcă, alandala, prin standuri.
COMPANIILE consacrate pe piaţă şi-au respectat renumele, prezentând modelele fără să le vândă efectiv la stand, însă dealerii mai mici, în special cei care comercializează echipamente vestimentare destinate motocicliştilor, au pus pe primul plan vânzările.
MODELELE făcute la comandă, atât de spectaculoase măcar din punct de vedere vizual, au fost destul de slab reprezentate în acest an. Expozanţii susţin la unison că cele mai căutate modele au fost cele din segmentul de preţ 1.000 – 1.500 de euro, care au atras în special publicul cu vârste cuprinse între 16 şi 25 de ani.
SCUTERELE au luat partea leului şi în acest an. Producătorii chinezi, ale căror vehicule au preţuri extrem de reduse, au reuşit să atragă mulţi privitori curioşi, dar şi să vândă peste aşteptări.
MAGAZINE unei reţele vaste de magazine specializate a împins expozanţii să încerce o abordare mai degrabă specifică unui magazin decât a unui stand expoziţional, sperând astfel să îşi rotunjească vânzările anuale.