"Este cert că deciziile BNR produc efecte benefice. Dobânzile la credite, bunăoară, au tot scăzut şi continuă să scadă, iar dinamica creditării e mai bună decât a celorlalte ţări din regiune, cu excepţia poate a Poloniei, şi e mai bună decât media zonei europene. Protecţia cu ridicata dă rezultate. Există însă în sfera de activitate a băncilor un domeniu care şchioapătă, protecţia cu amănuntul a consumatorilor de servicii financiare. Şi, iată, tot mai mulţi ochi au început să îndrepte priviri critice către Banca Naţională. O imagine deformată, departe de a fi singura, îşi face loc în opinia publică la îndemnul unor deformatori de opinii care s-au înmulţit în spaţiul public, aceea că BNR ar avea ca principală misiune să îi protejeze pe clienţii băncilor, persoană cu persoană, caz cu caz", a spus Adrian Vasilescu. 

Acesta a precizat că legea nu îi conferă Băncii Naţionale atribuţii legate de protecţia clienţilor băncilor, ci chiar îi interzice să se încarce cu atribuţii de acest fel, pentru că ar aluneca pe panta incompatibilităţii. 

"Cui îi revine răspunderea protecţiei cu amănuntul, caz cu caz, cont cu cont, împrejurare cu împrejurare? Legea face trimitere la ANPC. Dar Legea nu prevede că marea răspundere revine băncilor. O spune propriul lor interes şi o cer noile realităţi, în special cele intervenite în criză, cu recesiune, cu turbulenţe, cu tăieri şi reduceri de salarii, cu inflaţie până prin 2012, cu deprecieri de credite şi o masă critică de debitori cu mari dificultăţi în returnarea creditelor. O cere apariţia unor voci active în spaţiul public, printre care avocaţi şi parlamentari, ce au strârnit consumatorii de servicii financiare împotriva băncilor şi au pus sistemul bancar în faţa unor riscuri severe prin promovarea unor legi care sfidau clauzele contractuale", a explicat Vasilescu. 

Potrivit acestuia, intervenţia Curţii Constituţionale în cazul legilor cu implicaţii în sectorul bancar a fost benefică. 

"Este bine, cred eu, că a intervenit Curtea Constituţională şi a pus aceste legi în limitele legalităţii. Băncile însele au pus umărul la agravarea acestei stări de fapt, fie prin aroganţă, fie prin răceala manifestată faţă de debitori ajunşi în dificultăţi de plată. Acum vedem un alt curs al lucrurilor, spre bine, dar mai e mult de lucrat. Este nevoie de un efort susţinut, unind în acelaşi sistem educaţia financiară şi protecţia consumatorilor de servicii financiare", a afirmat Adrian Vasilescu. 

AGERPRES