Imaginea Suveranului Pontif se poate găsi, mai nou, pe etichete de sticlă de vin sau de parfum, pe săpunuri sau chiar pe păpuşi mecanice. În aceste condiţii, Vaticanul a decis să ia măsuri de protejare a brandului papal şi a expresiilor specifice.
Imaginea Papei este una dintre cele mai cunoscute din lume, mai ales cea în care Suveranul pontif face gestul binecuvântării. În ultimii ani, imaginea Papei, a simbolurilor şi a expresiilor pontificale se regăsesc rupte din context şi remixate în reclame, nume de branduri, de servicii sau în producţiile din showbiz. Vaticanul a luat pentru prima oară iniţiativa de a-şi proteja proprietatea intelectuală şi brandul papal, precum şi o serie de expresii precum „Sfântul Părinte”, „Pontiful Roman” sau „Suveranul Pontif”.
Consultantul juridic al Vaticanului fîn materie de copyright, Robin Fry, a declarat pentru „The Times”: „Imaginea Papei a fost folosită în mod abuziv de-a lungul istoriei. A fost reprodusă în formă de produse de lux, produse alimentare, decoraţiuni sau, mai nou, păpuşi mecanice. Există de asemenea şi o marcă de săpun cu acest nume, cu imaginea Suveranului Pontif pe pachet. Dar, ca orice alt busines, Vaticanul are nevoie de un program solid de protecţie a proprietăţii intelectuale pentru a putea controla preluarea expresiilor-cheie, pentru menţinerea integrităţii expresiilor şi imaginilor respective”. „Miroase a spirit de Vatican” este sloganul unui parfum de lux numit „The Pope’s Cologne”, cu note de violete şi citrice.
Vaticanul face apel la bunăcredinţă în folosirea brandului papal
Cea mai realistă abordare este înregistrarea mărcilor respective, pentru că legile emise în Vatican nu sunt valabile în alte ţări. O aplicaţie pentru a înregistra „Bastonul Papei Benedict” a fost respinsă ca marcă europeană în 2006. Dar Pope Food Group din New Jersey a reuşit să înregistreze „Papa” ca nume pentru o marcă de paste de tomate. În Europa există „Cuvee du Vatican”, a marcă de vin produs de Chateauneuf-du-Pape.
„În ultimii ani, popularitatea papei şi imaginea suveranului pontif s-au înbunătăţit considerabil. În acelaşi timp, din ce în ce mai multe instituţii, şcoli, universităţi, fundaţii sau asociaţii s-au grăbit să împrumute din această imagine în titlurile lor”, au spus reprezentanţii Vaticanului. Astfel, Vaticanul se declară singurul care are dreptul să apere şi să protegeje respectul şi integritatea brandului papal şi demnitatea personală a Suveranului Pontif de utilizarea neautorizată şi degradantă în scopuri care nu au nimic în comun cu Biserica Catolică. „Prin urmare, utilizarea oricărei expresii sau imagini care se referă direct la persoana Papei sau biroul Suveranului Pontif se vor face doar cu acordul Vaticanului”, scrie în comunicatul de presă.