Inspectoratul Teritorial de Muncă București derulează o campanie de informare despre procedurile legale pentru obținerea adeverințelor de vechime în muncă. Adeverințele de vechime pot fi solicitate până la 31 decembrie 2024.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) București vine în sprijinul angajatorilor, salariaților și deținătorilor de arhivă printr-o campanie de conștientizare și informare. Scopul este să asigure eliberarea corectă a adeverințelor de vechime în muncă, conform prevederilor legale.
Campania se va desfășura până la finalul anului 2024 și oferă detalii despre cum pot fi solicitate și obținute aceste documente, atât pentru perioadele lucrate înainte de 2010, cât și ulterior. Adeverințele de vechime pot fi solicitate până la 31 decembrie 2024.
Adeverințele de vechime pot fi solicitate până la 31 decembrie 2024
Până la data de 31 decembrie 2024, ITM București desfășoară o campanie dedicată informării și conștientizării angajatorilor, salariaților și deținătorilor de arhivă despre prevederile legale referitoare la eliberarea adeverințelor de vechime.
Până la 31 decembrie 2010, carnetul de muncă era actul oficial care atesta vechimea în muncă și în funcții, timpul lucrat în condiții deosebite, precum și alte drepturi.
Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.
Cum și de unde se solicită adeverințele de vechime
Adeverințele de vechime se solicită de la fostul angajator. Dacă acesta nu mai există, solicitarea se face în scris către unitatea care a preluat arhiva în cazul angajatorilor cu capital de stat sau mixt.
Pentru angajatorii cu capital privat, cererile se adresează inspectoratului teritorial de muncă din raza sediului social al angajatorului, cu plata unei taxe de 20 lei pe document.
Obligațiile legale ale angajatorilor
Pentru activitatea in munca prestata ulterior datei de 01.01.2011, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate se dovedește prin adeverința de vechime intocmita si eliberată de angajatori, de către deţinătorii legali de arhive sau operatorii economici autorizați de Arhivele Naţionale pentru prestarea serviciilor arhivistice.
- În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;
- Potrivit dispozițiilor art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul de personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării.
- În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, potrivit art. 35 alin. (61 ) din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice;
Ce se întâmplă dacă angajatorul a fost desființat
Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin. Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.
Documentele se predau, pe bază de contract, operatorilor economici
Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înființare și până la desființare sau radierea din registrul comerțului, dupa caz. Astfel, pentru a identifica operatorul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.
Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.
Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.
Sancțiuni pentru nerespectarea obligațiilor
Nerespectarea obligației de eliberare a adeverințelor de vechime de către angajatori sau succesorii acestora constituie contravenție, conform Hotărârii Guvernului nr. 905/2017.
Sancțiunile sunt aplicate de Inspectoratul Teritorial de Muncă. În cazul operatorilor economici autorizați în prestarea serviciilor arhivistice, încălcarea obligației de eliberare a adeverințelor este sancționată de Arhivele Naționale.
Responsabilitățile operatorilor economici și ale deținătorilor de arhive
Angajatorii, deținătorii legali de arhive și operatorii economici autorizați pentru servicii arhivistice sunt direct răspunzători pentru legalitatea, exactitatea și corectitudinea datelor înscrise în adeverințe, în baza documentelor pe care le dețin. Inspectoratele teritoriale de muncă nu verifică modul de întocmire a acestor documente.
Încălcarea de către angajator sau de către succesorul în drepturi a acestuia, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime, in conformitate cu dispozitiile art. 7 alin. (5) si alin.(6) din HG nr. 905/2017, constituie contravenție potrivit dispozitiilor art. 8 alin. (5) din același act normativ. Fapta se constată și se sancționează de către Inspecția Muncii prin inspectoratele teritoriale de muncă.
Adeverințele se eliberează în format letric, se predau personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin curierat cu confirmare de primire. Costul serviciilor poștale este suportat de solicitant.