Bombardier, cel mai mare producător de material feroviar din lume, angajează muncitori români. Este începutul campaniilor de recrutare de personal din ţara noastră pentru statele din fostul bloc comunist.
„Fabrica Bombardier din Matranovak, Ungaria, angajează sudori. Posibilitate de câştig ridicat: şase euro pe oră brut“. Acest anunţ a apărut recent în principalele cotidiene româneşti. Este vorba de 60 de posturi. Până acum au trimis documentele şi CV-ul zece muncitori români, dar recrutarea de personal este în plină desfăşurare. Sudorii pot câştiga net circa 3,5 – 4 euro/ oră, la care se adaugă 70 de euro net, pe lună, pentru cazare, transport etc. Asta înseamnă că un muncitor calificat ar putea avea un salariu net lunar de 750 de euro, pentru început, adică de peste şapte ori salariul minim pe economie din România. Fabrica de la Matranovak produce boghiuri, garnituri de tren şi metrou, locomotive şi trenuri de mare viteză. Aici lucrează circa 700 de persoane. Bombardier mai are o fabrică în Ungaria, unde muncesc 830 de angajaţi.
Compania este prezentă pe piaţa noastră din 1996, garniturile de metrou care circulă în prezent în Capitală fiind construite în colaborare cu Electroputere Craiova. De asemenea, sistemele de semnalizare şi control sunt construite în colaborare cu IMSAT SA Bucureşti. Valoarea totală a contractelor se ridică la circa 250 de milioane de euro. După aderare, interesul pentru România a crescut. Bombardier îşi doreşte colaborarea cu CFR Călători, CFR Marfă, dar şi cu anumite companii private care operează pe sectorul feroviar ce leagă coridorul Marea Neagră şi Turcia de pieţele vest-europene, în special Germania.
Afacerea a început acum 65 de ani, în Canada, când Joseph-Armand Bombardier a înfiinţat o firmă care producea, în premieră, snowmobile. Astăzi, compania are circa 60.000 de angajaţi şi fabrici în 21 de ţări. Compania este primul producător de material feroviar şi al treilea producător mondial de avioane, după Airbus şi Boeing. Conform Gabrielei Isar, director de vânzări şi strategie al diviziei Transporturi, „în anul financiar 2005/ 2006, compania a avut o cifră de afaceri de 14,7 miliarde de dolari. Suma reprezintă circa 20% din PIB-ul României pe 2005“.
Firmele de recrutare, luate cu asalt de angajatori
În urma migrării forţei de muncă spre vest după aderarea la UE, statele din fostul bloc comunist se confruntă cu criză de personal. În ultima vreme companiile de recrutare au primit din ce în ce mai multe cereri de angajare în ţările din Europa Centrală. „Numărul solicitărilor a început să crească din luna septembrie. Avem cereri din Cehia, Slovacia şi Polonia, atât pentru muncitori: sudori, dulgheri, şoferi, cât şi pentru personal calificat: operatori call center, specialişti IT etc. Salariul oferit pentru un muncitor calificat începe de la 400 euro net, iar pentru poziţiile de call center, de la 550 de euro net“, ne-a spus Cristina Săvuică, director – asociat Lugera&Makler. Aceasta este de părere că numărul solicitărilor va creşte din ce în ce mai mult, mai ales că în ţara noastră nivelul de pregătire este cu mult mai ridicat decât în celelalte state din Europa Centrală şi de Est.
Şi Cristina Velişcu, director recrutări internaţionale Adecco, declară că solicitările pentru angajaţii români vor fi din ce în ce mai numeroase. „Am primit o cerere din Polonia pentru muncitori. Nu ştiu însă câţi vor pleca în ţările din Europa Centrală, din cauza barierei de limbă. Ne este mai uşor să învăţăm italiana sau spaniola“.
Alin Popescu, business unit manager Hill International, susţine că, la nivel de management, există solicitări pentru recrutarea românilor în ţările din fostul bloc socialist. Procentual, acestea reprezintă 15% din totalul posturilor pe care Hill International le recrutează. „Am avut chiar şi o cerere din Kazahstan. Însă cele mai multe solicitări provin din Ungaria, Cehia, Slovacia şi Polonia“, spune Alin Popescu.
Cu toate că Hill International se ocupă numai de recrutări la nivel de management, a primit cereri şi pentru ingineri şi muncitori calificaţi din partea ţărilor baltice, Cehiei şi Ungariei. Există însă şi reversul medaliei – manageri din statele Europei Centrale care au aplicat pentru posturi în ţara noastră. „Însă, numărul directorilor români care vor lucra peste hotare este mai mare decât cel al străinilor care vor veni la noi. Este momentul angajaţilor şi nu al angajatorilor. Semnalele sunt că, în perioada următoare, angajatorii vor face anumite creşteri salariale“.
O româncă face strategia Bombardier
Gabriela Isar lucrează de 11 ani în cadrul companiei. Înainte a fost inginer coordonator la TAROM. În prezent, ocupă una dintre cele mai înalte poziţii la Bombardier Transporturi – director de vânzări şi strategie. Ce salariu are? Dublu decât la început. Unde are biroul? La sediul central de la Berlin. „Românii au reputaţia de buni profesionişti. Mi-am întâlnit conaţionalii în toate departamentele companiei unde este nevoie de foarte buni specialişti“, spune ea. A participat la lansarea conceptului de avion regional (aparate cu maximum 100 de locuri, pentru distanţe scurte şi medii), a promovat şi vândut avioane, echipamente şi sisteme feroviare în Europa, Africa şi Orientul Mijlociu. „România prezintă un interes deosebit pentru Bombardier, fiind una dintre pieţele care se dezvoltă rapid. Este vorba atât de dezvoltarea infrastructurii, modernizarea parcului de material rulant, cât şi de viitoarele fonduri europene“, susţine Gabriela Isar.
Cereri în creştere
«Cererea pentru angajarea românilor în ţările din Europa Centrală a crescut foarte mult. Avem solicitări din Cehia, Slovacia şi Polonia, atât pentru muncitori, cât şi pentru personal calificat.»
Cristina Săvuică, director – asociat, Lugera&Makler