În goana după clienţi, importatorii şi dealerii încearcă să îşi asocieze imaginea cu personalităţi cât mai cunoscute, care pot genera un plus de imagine. Mariajele dintre automobile şi vedete au intrat în cotidian. Gheorghe Hagi, Andreea Marin, Ilie Năstase, Andreea Esca, Dan Petrescu sau Răzvan Raţ sunt numai câteva dintre numele cunoscute ale peisajului public autohton care şi-au asociat imaginea cu mărci a căror vizibilitate pe piaţă este cel puţin la fel de ma
În goana după clienţi, importatorii şi dealerii încearcă să îşi asocieze imaginea cu personalităţi cât mai cunoscute, care pot genera un plus de imagine.
Mariajele dintre automobile şi vedete au intrat în cotidian. Gheorghe Hagi, Andreea Marin, Ilie Năstase, Andreea Esca, Dan Petrescu sau Răzvan Raţ sunt numai câteva dintre numele cunoscute ale peisajului public autohton care şi-au asociat imaginea cu mărci a căror vizibilitate pe piaţă este cel puţin la fel de mare.
Teoretic, asemenea contracte sunt făcute tocmai pentru a creşte vizibilitatea mărcilor în percepţia cumpărătorilor, însă, de cele mai multe ori, schimbul de notorietate este reciproc. „Atunci când o personalitate foarte cunoscută şi apreciată de un public larg îşi asociază numele şi imaginea cu un anumit brand va «certifica» atributele şi beneficiile acelei mărci, iar potenţialii cumpărători vor avea mai multă încredere în a cumpăra acel brand. În România, dezavantajul pe care îl văd este faptul că mărcile de maşini sunt mai puternice decât cele ale vedetelor locale“, ne-a declarat Irina Ilie, associate director Brandient.
Acest dezavantaj a împins unele mărci, precum Volkswagen, să renunţe la a mai căuta parteneriate cu personalităţi autohtone, preferând să folosească şi în România imaginea vedetelor internaţionale cu care producătorul are contract la nivel mondial. Cu toate acestea, unii dealeri ai mărcii au decis să semneze în nume propriu astfel de parteneriate. Aşa se face că Adrian Mutu este partenerul dealerului Volkswagen, Cardinal Motors, iar Cristian Chivu, al dealerului Mercedes, Casa Auto. Şi în cazul BMW, situaţia este asemănătoare, fostul importator, Automobile Bavaria, având o întreagă pleiadă de „amplificatori de imagine“, precum Gheorghe Hagi, Ilie Năstase, Andreea Esca şi chiar Casa Regală. „Aceste parteneriate sunt importante pentru că ne putem poziţiona compania şi brandul comercializat într-un alt fel decât permite publicitatea obişnuită. Dincolo de performanţele internaţionale şi situarea mărcii în topul brandurilor apreciate global este importantă pentru noi prezenţa în spaţiul cultural românesc. În acest fel, valorile general valabile au o reflectare realistă şi în viaţa de zi cu zi din România. De aceea, unul dintre cele mai bune medii de comunicare este apropierea de parteneri care pot să valorizeze la maximum marca, oferind maşinii expunere prin utilizare cotidiană“, consideră Michael Schmidt, directorul general al Automobile Bavaria.
Avantaje şi dezavantaje
Cei mai noi ambasadori
Colaborările dintre Dan Petrescu şi Mircea Badea cu Renault Laguna Coupé şi respectiv Toyota Avensis sunt doar două dintre cele încheiate în această primăvară. Conform reprezentanţilor Renault, alegerea lui Petrescu a fost consecinţa unei îndelungate căutări pentru găsirea unei personalităţi care să vorbească prin notorietatea rezultatelor, a performanţelor, a unei credibilităţi recunoscute, în timp ce reprezentanţii Toyota au căutat şi, spun ei, au găsit o personalitate care să exprime „tărie de caracter“, exact mesajul spoturilor pentru Avensis.
Într-o piaţă agresivă, orice avantaj contează. Iar o personalitate care susţine un brand îţi atrage atenţia.
Victor Stroe, Planning Director Leo Burnett
Oamenii, mai ales cei tineri, au din ce în ce mai puţină încredere în branduri. Dar au încredere în persoane.
Bogdan Paşa, PR & Marketing Manager Kia Romauto
Cât câştigă fotbaliştii din parteneriate de imagine şi publicitate
Fotbalul este considerat de reprezentanţii brandurilor prezente pe piaţa din România, ca şi de reprezentanţii agenţiilor de publicitate, drept principalul furnizor de „endorseri“.
Gheorghe Hagi câştigă anual aproape două milioane de euro din contractele încheiate cu mărci precum BMW, Texaco, Coca-Cola, Vodafone, BRD.
Cristian Chivu beneficiază şi el de o sumă asemănătoare, graţie parteneriatelor cu Casa Auto, Bergenbier, Samsung, Adidas, dar potenţialul său este mult mai mare.
Răzvan Lucescu încasează circa 400.000 de euro din colaborările cu diferite branduri, printre care Cosmote sau Danone, şi este ţinta mai multor mărci auto.
Dan Petrescu câştigă din astfel de activităţi peste 400.000 de euro, graţie colaborărilor cu Renault pentru Laguna Coupé, Gillette şi Cosmote.
Vedete la volan