Peste 50 de modele noi şi face-lifturi vor fi lansate în acest an în România. Însă, cel mult 20 vor avea un cuvânt greu de spus pe piaţă, restul contând doar la capitolul imagine.
Criza prin care trece industria auto mondială nu pare să fi atins şi zona lansărilor de noi produse. În acest an, pe piaţa românească vor sosi, rând pe rând, peste 50 de modele complet noi sau restilizări (face-lifturi) ale unor vehicule deja existente, care ţintesc bugetele celor care încă îşi pot permite să cheltuiască peste 10.000 de euro pentru un autoturism. De la modele cu preţuri reduse, precum Chevrolet Spark, Skoda Fabia şi Kia Venga, şi până la exclusivistele Ferrari 458 Italia, Bentley Mulsanne şi Porsche Cayenne, piaţa este pe cale de a se împrospăta măcar din punct de vedere vizual. Cu toate acestea, numărul relativ mare de lansări – care trebuie pus pe seama ciclurilor de producţie începute cu mult timp în urmă, şi nu neapărat a intenţiei constructorilor de a veni cu ceva nou într-o perioadă de criză profundă – trădează slăbiciuni.
Privind atent modelele care au avut succes în 2009, când vânzările au plonjat în abis, şi comparând caracteristicile acestora cu lista lansărilor din acest an, reiese clar că industria nu a reuşit încă să îşi regleze evoluţia după modificările bruşte ale pieţei. Anul trecut, tendinţa clară a achiziţiilor a fost către modelele cu preţuri relativ scăzute. Spre surpriza multora însă, mai bine de jumătate dintre maşinile care vor debuta pe piaţa noastră în 2010 vor avea preţuri care trec binişor de 15.000 de euro.
Utilitate maximă la preţ minim
Aşa cum şi comercianţii se aşteaptă, tot mai puţini clienţi autohtoni îşi vor putea permite, în 2010, o maşină scumpă, pe care eventual să o schimbe înainte de sfârşitul anului. Cu toate acestea, printre premiere se pot observa modele ca Mazda MX-5, BMW Seria 3 Cabrio, Renault Megane RS, Fiat 500C sau Smart Cabrio. Importatorii şi dealerii acestor modele se pot aştepta la un volum însemnat de vânzări numai dacă au în portofoliu autoturisme deja lansate, în 2008 şi 2009, şi care să se fi impus între timp. În caz contrar, ele păstrează puţine şanse de a-şi menţine cota de piaţă.
Încă din primăvara lui 2009, când criza vânzărilor abia se făcea simţită pe piaţa autohtonă, şeful unui mare importator prevestea că românii vor fi nevoiţi să renunţe la fiţe şi vor achiziţiona doar maşini cu o utilitate clară. Brent Valmar, căci despre el este vorba, considera că mulţi vor renunţa să cumpere maşini cu dotări de top în favoarea unor versiuni mai puţin echipate. S-a dovedit că intuiţia nu l-a înşelat. Anul trecut, vedetele pieţei au fost maşini ca Dacia Logan, Kia Cee‘d, Renault Clio, Skoda Octavia şi Ford Focus, majoritatea achiziţionate în varianta minimă, cel mult medie, de echipare.
Cu siguranţă că această tendinţă va continua şi într-un an care se aşteaptă a fi extrem de dificil pentru întregul spectru de clienţi ai comercianţilor de maşini. Vor exista fără doar şi poate excepţii, însă chiar dacă modele precum Ferrari 458 Italia, Bentley Mulsanne sau Porsche Cayenne îşi vor găsi câţiva clienţi, volumele de vânzări ale unor modele similare, din 2007 şi 2008, nu vor mai fi atinse prea curând.
Liderii pieţei, în expectativă
Dacă luăm în calcul tendinţele înregistrate pe piaţă anul trecut şi prognozele pentru 2010, putem estima că vedetele acestui an vor fi ori modele deja lansate, ori noutăţi gen Chevrolet Spark, Skoda Fabia, Mitsubishi Colt, Suzuki Swift sau SUV-uri compacte ca Honda CR-V, Kia Sportage sau Dacia Duster.
Despre modelul autohton care va debuta în acest an pe piaţă trebuie menţionat însă un element important: chiar şi în opinia oficialilor Dacia, maşina se va vinde mai bine la export decât în România. Pentru că preţul său va ieşi din segmentul căutat în special de către clienţii producătorului din Mioveni şi se va apropia destul de mult de cel al unor modele similare produse de constructori asiatici sau italieni.
Ani de-a rândul, ne-am obişnuit ca lupta pentru supremaţie pe piaţa noastră să se dea între grupurile Renault şi Volkswagen. În acest an, însă, capitolul lansări este destul de sărac în ambele cazuri. Renault a anunţat doar lansarea modelului Megane RS, în vară, iar Volkswagen mizează doar pe Touareg, Touran, Phaeton şi Amarok. Dintre acestea, doar Touareg poate emite pretenţii pentru un volum de vânzări rezonabil. Prin urmare, ambele mărci se vor baza pe vânzările modelelor lansate anul trecut, dar şi pe subsidiarele Dacia, în cazul Renault, şi Skoda, în cazul VW. Nici Ford nu are în plan lansări importante, cu excepţia Grand C-Max. Există însă şi posibilitatea ca în toamnă să asistăm la prima apariţie a noului B-Max produs la Craiova. Pentru moment, însă, această informaţie nu este confirmată de oficialii mărcii.
Noutăţi care contează
Primăvara
Model perioada
Honda CR-V februarie
Dacia Duster martie
Citroën C3 martie
Chevrolet Spark martie
BMW Seria 5 martie
Skoda Fabia (face-lift) aprilie
VW Touareg mai
Audi A8 mai
Vara
Model perioada
Peugeot 5008 iunie
Porsche Cayenne august
Kia Sportage august
Toamna
Model perioada
Mitsubishi Colt (face-lift) septembrie
Fiat Doblo septembrie
Alfa Romeo Giulietta septembrie
Audi A1 septembrie
Suzuki Swift septembrie
Volvo S60 octombrie
VW Amarok noiembrie
Audi A7 noiembrie
DETALII:
Pentru a vedea calendarul complet al lansărilor click aici