Lipsa stimulentelor frânează adopția de vehicule electrice. Estimările indică faptul că până în 2030, bateriile vehiculelor electrice ar putea furniza 114 TWh de energie, echivalentul consumului anual al 30 de milioane de locuințe. Totuși, acest potențial rămâne în mare parte neexploatat, iar nevoia de flexibilitate energetică se va dubla în următorii cinci ani, odată cu integrarea tot mai multor surse regenerabile.
Costurile sunt un obstacol major pentru adopția de vehicule electrice
În ciuda acestor promisiuni, costul inițial ridicat al mașinilor electrice continuă să fie un obstacol major. Acest factor a determinat o ușoară scădere a vânzărilor în 2024, cu o revenire preconizată pentru 2025, potrivit raportului realizat de Eurelectric și EY.
Totodată, lipsa infrastructurii de încărcare este o altă problemă semnificativă. Deși numărul stațiilor publice a crescut cu 30% în 2024, ajungând la 820.000, ritmul de instalare rămâne insuficient pentru atingerea obiectivului de 3,5 milioane de unități până în 2030.
„Un proprietar de vehicul electric din Europa ar putea economisi între 450 şi 2.900 euro pe an prin utilizarea încărcării inteligente şi bidirecţionale”, conform unui studiu realizat de Eurelectric şi EY.

Flexibilitatea energetică ar putea aduce economii de aproximativ 4 miliarde de euro anual
În ceea ce privește rețelele de distribuție, flexibilitatea energetică ar putea aduce economii de aproximativ 4 miliarde de euro anual, reducând nevoia de extindere a infrastructurii.
„Să conduci maşini electrice este plăcut. Studiul nostru arată că acestea le pot aduce şoferilor venituri suplimentare, contribuind în acelaşi timp la stabilizarea sistemului energetic, dar clienţii au nevoie de opţiuni pe piaţă şi de stimulente clare”, a explicat secretarul general al Eurelectric, Kristian Ruby.
Totuși, acest lucru va fi posibil doar dacă operatorii vor avea acces la monitorizare digitală în timp real și la date interoperabile, aspecte care depind de legislația europeană privind vehiculele electrice.
„Pentru ca utilizatorii să joace un rol activ în flexibilitate, întregul ecosistem al mobilităţii electrice trebuie să îi ajute să vadă vehiculele electrice ca fiind mai mult decât un simplu mijloc de transport din punctul A la punctul B.
Propunerile de încărcare inteligentă uşor de utilizat, cu beneficii clare de cost, sunt esenţiale pentru adoptarea de către consumatori”, a spus Serge Colle, global power & utilities sector leader la EY.