Conform documentului publicat în Monitorul Oficial pe 23 aprilie, sunt eliminate din cadrul programului Rabla pentru Tractoare subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b – adică exact acele vehicule considerate tractoare agricole sau forestiere de dimensiuni mici, omologate la nivel european și mai accesibile fermierilor mici și mijlocii.
Programul Rabla pentru Tractoare a stârnit nemulțumire în rândul micilor fermieri
Asociația AIDMM atrage atenția că această modificare defavorizează exact segmentul cel mai numeros al agriculturii românești, în favoarea marilor fermieri și a distribuitorilor de utilaje de dimensiuni mari. Reprezentanții AIDMM susțin că prin redefinirea termenului „tractor” într-un ghid administrativ, autoritățile au exclus ilegal o serie de categorii recunoscute în legislația națională și europeană, ceea ce echivalează cu o discriminare tehnică, conform Agrointel.
Problema pornește de la faptul că în România nu există o categorie distinctă pentru înregistrarea acestor vehicule de mici dimensiuni. În consecință, acestea sunt încadrate ca subcategorii ale categoriei „Tractor” și înregistrate ca atare de Registrul Auto Român (RAR). Astfel, vehicule precum UTV Polaris Ranger sau ATV-urile de uz agricol sunt clasificate la T1b, respectiv T3.
Aceste vehicule sunt folosite frecvent în activitățile agricole de dimensiuni reduse
Aceste vehicule, deși nu sunt tractoare clasice, sunt folosite frecvent în activitățile agricole de dimensiuni reduse, în special în fermele de familie. În plus, sunt supuse unor reguli stricte: înregistrare la primărie, limitări de viteză la 60 km/h, numere de culoare galbenă, diferențial blocabil, o singură frână spate și alte caracteristici tehnice specifice. De asemenea, legislația actuală nu restricționează utilizarea acestora decât în anumite zone precum parcurile naturale.

Reprezentanții AIDMM susțin că această redefinire administrativă încalcă Regulamentul (UE) nr. 167/2013, care definește clar tractoarele agricole și forestiere ca fiind vehicule motorizate a căror funcție principală este tracțiunea, indiferent de viteza maximă sau dimensiune. Juriștii specializați în drept administrativ atrag atenția că modificarea ghidului fără o bază legală solidă reprezintă o încălcare a principiilor de legalitate și transparență.
„Ghidul oficial al programului Rabla pentru Tractoare, publicat recent în Monitorul Oficial, a stârnit controverse majore după ce autoritățile au modificat în mod esențial și netransparent definiția eligibilă a „tractorului”, excluzând din program tocmai subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a și T3b — adică exact acele vehicule care, potrivit legislației europene, sunt tractoare agricole sau forestiere, mai accesibile pentru fermierii români mici și mijlocii.
Excluderea din program a celor 6 categorii de tractoare de dimensiuni mici și medii și păstrarea doar a celor de categorie mare și pe șenile (categoria C) defavorizează exact segmentul cel mai numeros din domeniul agricol, cel al fermelor mici și mijlocii, care nu vor avea astfel acces la această subvenție. În același timp, în forma sa actuală Ghidul favorizează atât marii fermieri, cu un potențial financiar mai mare, cât și importatorii de tractoare și utilaje agricole de mari dimensiuni”, susține Asociația Importatorilor de Motociclete și Motocicluri (AIDMM), prin reprezentantul său Ivan Sebastian.
AIDMM cere emiterea unui nou ordin de urgență
În acest context, AIDMM cere emiterea unui nou ordin de urgență care să suspende aplicarea actualelor prevederi ale ghidului Rabla pentru Tractoare, să alinieze definițiile la reglementările europene și să includă toate subcategoriile T și C omologate legal, asigurând un tratament egal pentru toți beneficiarii.
În lipsa unui răspuns din partea autorităților, se ia în considerare acționarea în contencios administrativ, în baza articolului 1, alineatul 6 din Legea 554/2004, pentru anularea parțială a ghidului actual, notează sursa menționată. Potrivit reprezentanților AIDMM, această situație nu afectează doar fermierii, ci și întreaga piață a vehiculelor agricole ușoare, blocând accesul la finanțare pentru o categorie importantă de utilaje.