Discursul de încheiere al ediției din 2016 a Internationale Automobil-Ausstellung (IAA), susținut de președintele VDA (Asociația Germană a Industriei Auto), Matthias Wissmann pe 29 septembrie a fost plin de superlative. Deși poate părea un lucru normal din partea unui organizator, experiența de la fața locului ne-a demonstrat că enumerarea de motive de laudă chiar a avut suport. Astfel, la a 66-a ediție a expoziției de la Hanovra au fost prezente 2.013 de companii expozante, jumătate fiind producători de componente pentru vehicule de transport. Au fost dezvăluite publicului nu mai puțin de 332 de premiere dintre care 239 au aparținut furnizorilor, iar 61% dintre participanți au sosit din afara Germaniei. Mai bine de 245.000 de vizitatori au trecut pragul Hannover Messe, 86% dintre aceștia fiind persoane implicate în afaceri cu vehicule comerciale sau transporturi. Dovada că interesul din zona transporturilor este tot mai ridicat, este și numărul mare de jurnaliști, circa 2.100, care au asistat la cele aproape 100 de conferințe susținute în cele două zile dedicate presei și specialiștilor.
Interes uriaș pentru autoutilitare
Deși mulți dintre cei pasionați de autovehicule consideră că doar autoturismele „rup gura târgului”, la fiecare prezentare a unui vehicul comercial ușor, înghesuiala semăna izbitor cu cea de la expozițiile dedicate mașinilor mici. Așa cum am anunțat deja în revista Capital, una dintre vedetele de soi ale IAA 216 a fost conceptul Vision Van al germanilor de la Mercedes-Benz. Deși este doar în faza de studiu, iar o eventuală intrare a sa în producție este așteptată doar peste câțiva ani, vehiculul demonsreaza că soluțiile electrice pot fi aplicate chiar și în domeniul transporturilor de mărfuri, mai ales în aglomerările urbane. Dotat cu un sistem electric de propulsie, vehiculul are sisteme inteligente de comandă şi control dar şi două drone dedicate livrărilor pe distanţe scurte. Conform oficialilor companiei, o mare parte din timp şi energie se pierd în momentul în care un vehicul ajunge aproape de destinaţie şi trebuie să facă ultimele manevre pentru a livra un colet. Ei bine cu ajutorul celor două drone amplasate deasupra caroseriei, Vision Van reduce atât timpul de livrare cât şi consumul de carburant. Totodată, vehiculul beneficiază de un sistem integrat de conectivitate graţie căruia poate gestiona rapid livrarea comenzilor, poate alege cele mai eficiente rute şi chiar poate comunica singur către detinatar date despre timpul necesar transportului şi ora estimată de sosire. Vision Van este propulsat de un motor electric de 100 CP, iar sistemul de alimentare garantează o autonomie de 270 km. Producătorul german a prezentat la IAA 2016 și o versiune modernizată a best-sellerului Sprinter. Odată cu adăugarea unei variante cu o masă de 5,5 tone, vehiculul își extinde gama putând transporta sarcini utile de până la 3,15 tone în cazul furgonului și chiar 3,46 tone în cazul șasiu-cabină. Marcedes-Benz Sprinter beneficiază din acest an și de o gamă de propulsoare îmbunătățită cu motorul de bază OM 651 oferind 114 CP și 300 Nm.
Una dintre cele mai importante premiere a ediției din acest an a IAA a fost MAN TGE, un vehicul derivat din fratele său, Volkswagen Crafter, care extinde portofoliul de produse al mărcii din Munchen. Grație noului TGE clienții MAN pot achiziționa acum vehicule cu o greutate începând cu 3 tone. Conform producătorului, noul vehicul va avea numeroase variante de carosare și cel mai bun cost total de utilizare din segment. Și dacă tot am amintit de Volkswagen Crafter să spunem că producătorul său a prezentat la Hanovra un concept cu propulsie electrică al acestui model. E-Crafter a fost luat în calcul încă din momentul dezvoltării noii game astfel încât modelul ar putea intra în producția de serie chiar de anul viitor. Datele tehnice arată o putere de 136 CP, o autonomie de 208 km și o viteză maximă limitată la 80 km/h. Destinat, desigur, în special transportului urban, acest vehicul va are o capacitate în de transport de 11,3 metri cubi.
Tot în categoria autoutilitarelor cu sisteme de propulsie moderne se încadrează și noul H350 prezentat de Hyundai. Doar că, în loc de propulsoare electrice, coreenii au preferat să echipeze modelul lor cu celule de combustibil. Producătorul își explică alegerea prin eliminarea timpilor mari de încărcare pentru mașinile electrice. Astfel, în timp ce un vehicul cu propulsor electric are nevoie de câteva ore pentru a-i fi încărcate bateriile, Hyundai H350 Fuel Cell Concept are un rezervor de 175 de litri care poate fi încărcat cu hidrogen în doar patru minute, acesta alimentând un propulsor care dezvoltă 136 CP.
Un alt mare producător de vehicule comerciale ușoare (LCV), Fiat a celebrat la Hanovra împlinirea a 35 de ani de la prezentarea primului Ducato. Echipată cu motoare Euro VI și îmbogățită cu un nou membru care permite transportul a nouă pasageri, gama Ducato face un pas important către viitorul transporturilor rutiere. Pe lângă acest model cu mare succes pe piața europeană, italienii de la Fiat Professional au prezentat și modelul Talento, un vehicul care face legătura dintre Doblo Cargo și Ducato.