Amortizarea este unul dintre cele mai semnificative costuri când vine vorba de mașini. În momentul în care o mașină părăsește reprezentanța auto, începe să-și piardă din valoare, iar în timp, kilometrajul și uzura reduc și mai mult prețul de revânzare.
Iată care este situația privind vehiculele electrice (EV) în comparație cu mașinile cu ardere internă, potrivit Euronews.
Ce este amortizarea
Amortizarea se referă la diferența dintre ceea ce ați plătit inițial pentru mașina și valoarea sa actuală de piață.
În Europa, majoritatea mașinilor pierd aproximativ 50% din valoare în primii trei ani, rata de depreciere încetinind în al patrulea până la al cincilea an.
În 8 până la 10 ani, multe vehicule își pierd mare parte din valoare.
Ce influențează amortizarea?
Rata cu care o mașină se depreciază depinde de mai mulți factori, inclusiv kilometrajul, starea sa, cererea și oferta, marca și modelul.
Pentru mașinile electrice, intră în joc factori suplimentari, cum ar fi sănătatea bateriei, progresele tehnologice și politicile guvernamentale.
Un studiu italian recent a constatat că politicile fiscale naționale au un impact semnificativ asupra deprecierii, influențând prețurile de achiziție și valorile mașinilor.
De exemplu, în unele țări, o mașină Tesla Model 3 este cu până la 8.524 de euro mai ieftină decât o Toyota Corolla datorită subvențiilor, în timp ce în altele poate fi cu până la 6.590 de euro mai scumpe.
Povara fiscală dintre cele două modele a variat dramatic, de la 448 EUR până la 16.022 EUR, în funcție de structurile fiscale și de stimulentele specifice ale țării.
Aceste diferențe de stimulente fiscale au un impact considerabil asupra valorilor revânzării a mașinilor în Europa.
Factori externi precum recesiunile economice sau încetinirile producției au, de asemenea, un impact semnificativ. De exemplu, în timpul pandemiei de COVID-19, producția scăzută a dus la lipsa aprovizionării, crescând valoarea mașinilor uzate.
Deprecierea EV: un model unic
Mașinile electrice au urmat în mod istoric o curbă de depreciere diferită în comparație cu mașinile pe combustibil.
Inițial, vehiculele electrice s-au depreciat mai repede, în primul rând datorită progreselor rapide în tehnologia bateriilor. Pe măsură ce au apărut modele mai noi cu autonomie și capacități de încărcare mai bune, vehiculele electrice mai vechi și-au pierdut valoarea mai repede.
Mai mulți factori-cheie afectează deprecierea EV, inclusiv degradarea bateriei.
În ciuda noilor vehicule electrice care oferă de obicei garanții de până la opt ani sau 160.000 km, preocupările cu privire la longevitatea bateriei persistă. Cu toate acestea, datele furnizate de Recurrent, o companie specializată în sănătatea și performanța bateriilor EV, arată promițător.
Un sondaj efectuat pe 20.000 de proprietari de vehicule electrice a constatat că doar 2,5% dintre baterii au fost înlocuite în afara rechemarilor producătorului. Acest lucru sugerează că degradarea bateriei are loc într-un ritm mult mai lent decât se credea inițial, oferind potențialilor cumpărători mai multă încredere în durabilitatea bateriilor EV.
Al doilea factor sunt progresele tehnologice: modelele mai noi de vehicule electrice (EV) continuă să ofere o autonomie mai mare de condus și timpi de încărcare mai rapizi, făcând modelele mai vechi să pară depășite. Drept urmare, acest progres tehnologic rapid poate avea un impact negativ asupra costurilor revânzării vehiculelor electrice mai vechi.
Oferta și cererea sunt și ele un factor. Creșterea bruscă a vânzărilor de vehicule electrice noi din ultimii ani a dus la o ofertă tot mai mare de VE uzate, în special de la companiile care saturează piața și scad prețurile.
La această tendință a contribuit și introducerea modelelor mai accesibile din China, crescând și mai mult presiunea asupra valorilor de revânzare a vehiculelor electrice uzate.
În cele din urmă, și realinierea prețurilor provoacă unele probleme.
Cum se compară deprecierea VE și a celor pe combustibil
Datele Grupului Autovista arată că vehiculele electrice cu baterie (BEV) se depreciază mai rapid decât mașinile pe combustibil pe mai multe piețe europene.
Vehiculele electrice vechi de trei ani, cu 60.000 km pe contorul de kilometraj continuă să aibă valori reziduale scăzute, ceea ce înseamnă că păstrează un procent mai mic din prețul lor inițial în comparație cu alte grupuri motopropulsoare majore din țări precum Austria, Germania, Italia, Spania, Elveția și Marea Britanie.
În schimb, vehiculele hibrid-electrice (HEV) au arătat o păstrare a valorii mult mai bună, evidențiind provocările tot mai mari cu care se confruntă BEV-urile pe piața second-hand.
Există o piață pentru vehiculele electrice second-hand?
În ciuda acestor provocări, piața vehiculelor electrice second-hand este în creștere. Scăderea prețurilor reprezintă o oportunitate pentru cumpărătorii care poate nu și-au putut permite o mașină electrică nouă.
Pe măsură ce tehnologia bateriilor devine mai fiabilă și încrederea publicului în vehiculele electrice (EV) crește, ratele de amortizare se îmbunătățesc, făcând vehiculele electrice mai competitive pe piața mașinilor second hand.
Ce rezervă viitorul
Interdicția la nivelul UE privind vânzările mașinilor noi pe benzină și diesel până în 2035 va influența foarte mult valoarea de revânzare a vehiculelor electrice.
Bateriile reprezintă cea mai mare parte din costul de producție al unui vehicul electric, reprezentând aproximativ 40% din total.
Cu toate acestea, se preconizează că prețurile bateriilor vor scădea în urma scăderii costurilor materiilor prime și a capacității de producție care depășește cererea globală de vehicule electrice.
În timp ce vehiculele electrice s-au depreciat mai repede decât mașinile ICE, se așteaptă ca decalajul să se reducă pe măsură ce piața vehiculelor electrice second-hand se maturizează și cererea crește.