Motocicletele și ATV-urile, interzise noaptea în Giurgiu
Motocicletele și ATV-urile au fost interzise pe timpul nopții pe Bulevardul București din Giurgiu, precum și pe alte bulevarde și străzi centrale din oraș. Decizia a fost adoptată de autoritățile locale ca măsură pentru reducerea poluării fonice cauzate de aceste vehicule.
În ianuarie 2024, Consiliul Local al municipiului Giurgiu a hotărât să restricționeze circulația motocicletelor și ATV-urilor pe mai multe străzi din oraș.
Măsura a stârnit dezbateri și critici, astfel că primul indicator care semnalizează această interdicție a fost instalat abia acum, în luna decembrie, potrivit jurnalgiurgiuvean.ro. Mulți cetățeni au considerat proiectul ca fiind discriminatoriu și insuficient elaborat.
Restricția se aplică doar pe timpul nopții și are drept scop diminuarea poluării fonice.
Consiliul Local Giurgiu a hotărât interzicerea circulației motocicletelor și ATV-urilor pe timpul nopții, între orele 22:00 și 06:00, pe Bulevardul București, Bulevardul Mihai Viteazul, Strada Mircea cel Bătrân și Strada Mareșal Foch.
Problemele indicate
Iată principalele probleme indicate:
- Excluderea riveranilor: Rezidenții din zonele vizate de restricție, care utilizează motocicleta sau scuterul ca principal mijloc de transport, nu au fost exceptați, generând nemulțumiri.
- Lipsa uniformității: Restricția nu se aplică și în alte cartiere ale orașului, ceea ce pune sub semnul întrebării coerența și eficiența acestei măsuri.
- Lipsa consultării publice: Nu au avut loc dezbateri sau consultări cu posesorii de motociclete și scutere, deși aceștia sunt direct afectați de interdicție.
- Comunicare deficitară: Proiectul a fost comunicat publicului doar prin intermediul site-ului Primăriei și al avizierului, fără o campanie de informare transparentă și extinsă.
Poate Primăria să interzică circulația anumitor vehicule?
Criticii argumentează că interdicția nu soluționează în mod real problema zgomotului, care a fost invocată ca principal motiv pentru adoptarea acestei măsuri.
Aceștia subliniază că, potrivit legislației rutiere, toate vehiculele sunt obligate să respecte limitele legale de zgomot. Vehiculele care depășesc aceste limite pot fi scoase din circulație fie în cadrul inspecției tehnice periodice (ITP), fie prin controale efectuate direct „în stradă” de către reprezentanții Registrului Auto Român (RAR).
În consecință, cei care se opun deciziei Consiliului Local din Giurgiu consideră că nu era necesară introducerea unor restricții suplimentare.
„Autoritățile locale au dreptul ca, prin hotărâre de Consiliu, să impună anumite restricții. Fie că e vorba de blocare a circulației pe anumite străzi, fie de interzicere a anumitor vehicule, consilierii locali au acest drept.
Mai departe, dacă sunt cetățeni care consideră că le sunt încălcate drepturi, pot ataca în instanță decizia autorităților locale. Astfel, judecătorii vor analiza din punct de vedere legal situația și vor decide dacă e corect, sau nu, ce a hotărât Consiliul Local.
Până atunci, însă, interdicția impusă își face efectul și Poliția îi poate sancționa pe cei care nu respectă indicatoarele rutiere”, a explicat pentru ProMotor avocatul Andrei Ciobanu.
Potrivit legii, încălcarea indicatorului care interzice circulația motocicletelor și ATV-urilor se pedepsește cu 2 sau 3 puncte de amendă, echivalentul unei sancțiuni cuprinse între 330 și 495 de lei.