Velorevoluţia de catifea

Dinspre vestul Europei spre România şi dinspre Capitală spre provincie. Acesta este traseul parcurs de iniţiativele care militează pentru un mediu mai curat prin utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare. Unul care, mai nou, se dă şi gratis. Cu numai câteva zile în urmă, în parcul Kiseleff din Capitală, a fost deschis primul cen­tru care închiriază biciclete fără nicio taxă. Iniţiativa apar­­­ţine asociaţiei Green Revolution şi Primă­riei Sectorului

Dinspre vestul Europei spre România şi dinspre Capitală spre provincie. Acesta este traseul parcurs de iniţiativele care militează pentru un mediu mai curat prin utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare. Unul care, mai nou, se dă şi gratis.

Cu numai câteva zile în urmă, în parcul Kiseleff din Capitală, a fost deschis primul cen­tru care închiriază biciclete fără nicio taxă. Iniţiativa apar­­­ţine asociaţiei Green Revolution şi Primă­riei Sectorului 1 şi se adresează persoanelor care doresc să-şi menţină condiţia fizică pedalând pe aleile parcului, timp de două ore. Denumit „La Pedale“, acesta este doar primul centru de acest fel, un al doilea urmând să fie deschis în septembrie, în parcul Bazilescu. Pentru a intra timp de două ore în posesia uneia dintre cele 70 de biciclete este suficient să semnezi un contract de dare în folosinţă şi să laşi buletinul. Nimic sofisticat.

Pentru cei care sunt deranjaţi de li­mi­­tarea în spaţiu şi timp a sistemului „bike sharing“ gratuit există şi variante contra cost de închiriere a bicicletelor, care nu limitează distanţele parcurse şi nici timpul de utilizare. Lansat la jumătatea anului 2008, centrul de închiriere Cicloteque, tot din Capitală, se poate lăuda deja cu cifre interesante: 2.000 de utilizatori, 200 de abonaţi şi 150 de biciclete. Programul Cicloteque este pus la punct de Asociaţia Mai Mult Verde şi Unicredit Țiriac Bank, în colaborare cu Universitatea Bucureşti. Accesul la serviciile Cicloteque se face doar în baza legitimaţiei de membru, pe care o poate solicita orice persoană de peste 18 ani. Pentru înscrierea pe o perioadă de un an, este necesară achitarea unei taxe de 100 de lei, care se înjumătăţeşte în cazul elevilor, studenţilor şi pensionarilor. Ulterior, tarifele de utilizare sunt de unu-doi lei pe oră, în funcţie de abonament. „Rata medie de închiriere pe zi a ajuns la 40 de biciclete, dar avem şi perioade în care toate bicicletele sunt închiriate. În viitor, vrem să deschidem un al doilea centru Cicloteque, în parcul Herăstrău sau în Tineretului“, a declarat, pentru Capital, Ana Maria Bogdan, managerul de comunicare al asociaţiei Mai Mult Verde.

Un alt centru de închiriere este Raitabike, unde tarifele sunt de 15 lei pentru două ore, 55 de lei pentru 24 de ore şi 175 de lei pentru o săptămână. Conform lui Ştefan Dinculescu, administratorul general al firmei Excu Bike, deţinătoarea brandului RaitaBike, centrul are, în prezent, 40 de biciclete, atât pentru oraş, cât şi pentru teren accidentat, iar majoritatea clienţilor sunt străini care preferă să închirieze o bicicletă de calitate decât să cumpere una. „Am demarat afacerea în acest an. Ideea ne-a venit când eram la schi, în Austria, şi am identificat o astfel de nevoie pe piaţa locală. Am început afacerea din pasiune şi nu ne-am propus un termen pentru recuperarea investiţiei. Pot spune însă că, de la o lună la alta, tot mai multe persoane apelează la serviciile noastre“, spune Ştefan Dinculescu. Cei care preferă să utilizeze bicicletele pe teren accidentat, pot apela la centrele MyBike sau AsSport, unde tarifele de închiriere pornesc de la 40 de lei pe zi.

Provincia urcă şi ea în şa

Exemplul Bucureştiului a fost rapid urmat de diverse oraşe. La Ploieşti, au fost puse bazele unui sistem „bike-sharing“ în urma unor contracte semnate de municipalitate cu mari companii din zonă, precum Unilever, Coca-Cola sau BAT. În 2008, municipalitatea sibiană a alocat şi ea 100.000 de lei pentru amenajarea pistelor pentru biciclete, iar primăria din Cluj-Napoca va derula, în acest an, un proiect european în valoare de 1,2 milioane de euro, care prevede, printre altele, şi achiziţionarea a 140 de biciclete. În alte oraşe sunt în curs de amenajare atât piste, cât şi centre de închiriere. Anul trecut, fostul ministru al mediului, Attila Korodi, a anunţat că vor fi cheltuiţi, anual, zece milioane de euro pentru construcţia unor piste de biciclete la nivel local. Dacă va fi aşa, atunci revoluţia verde pe două roţi are şanse să devină război în toată regula împotriva poluării, sedentarismului şi traficului aglomerat.

Există desigur şi probleme cauzate, în special, de infrastructura neadaptată la nevoile bicicliştilor.
Ana Maria Bogdan, manager de comunicare, Asociaţia Mai Mult Verde

10 mil. de euro anual promitea să aloce fostul ministru al Mediului, Attila Korodi, pentru piste destinate cicliştilor

Inedit

600 mil. euro este suma alocată de UE în perioada 2009-2013 pentru realizarea unor piste pentru biciclişti în mai multe oraşe europene.

Europenii au înţeles de mult ideea

Dacă românii abia acum încep să înţeleagă avantajele sistemului de bike-sharing, în alte mari oraşe europene, închirierea bici­cle­telor a luat o amploare greu de estimat în urmă cu câţiva ani. Berlin, Barcelona, Roma, Bruxelles, Viena sau Goteborg sunt numai câteva exemple, iar Parisul a de­monstrat deja că poate asigura o infrastructură mai mult decât adecvată transportului cu bicicleta. Câteva zeci de mii de bi­ciclete plasate în mai mult de 1.000 de sta­ţii computerizate stau la dispoziţia celor care tranzitează Oraşul Luminilor. Conform ofi­cialilor francezi, reţeaua este atât de densă încât, în orice zonă te-ai afla, cea mai apropiată staţie se află la maximum 300 de metri.

Primarul Oprescu vrea ca la Paris

«Am preluat o idee de la Paris şi încercăm să o adaptăm la Bucureşti. Nu vor fi piste de biciclete în tot oraşul. Doar în zonele cu verdeaţă, unde există restricţii de circulaţie sau acolo unde populaţia este dispusă să utilizeze acest mijloc de transport.».