Venchi a prins gustul dulce al profitului

2014 aduce schimbări în businessul românesc cu ciocolată gourmet al Venchi. Iar în noua strategie de dezvoltare a afacerii, făcută de proprietarul George Sotiroulis, figurează şi câţiva parteneri în Bucureşti, dar şi în provincie

Când George Sotiroulis, antreprenorul care a adus Venchi în România – un brand italian cu o istorie de peste 135 de ani şi cu renume de ciocolatier oficial al Premiilor Nobel -, deschidea prima ciocogelaterie Vechi din București, piața de ciocolată gourmet şi gelato, un tip de înghețată specific italian, realizat exclusiv din produse naturale, aproape că nu exista în ţară. Ideea afacerii i-a venit după ce a lucrat 17 ani în companii multinaţionale, în poziţii de top în departamentele de marketing şi vânzări, şi a trebuit să colinde prin toată Europa, ocazie cu care a prins şi gustul ciocolatei artizanale. Mai precis, avea un amic care deţinea o ciocolaterie în Grecia şi aşa a remarcat brandul. „M-am reîntors în ţară şi, împreună cu fostul meu partener, am decis să trimitem un e-mail în Italia pentru a-i convinge pe proprietarii Venchi să intre pe piaţa locală. Ne-au invitat acolo, am discutat şi ne-au dat o şansă (…) am avut noroc că am obţinut franciza, pentru că ei nu aveau România în planul lor de dezvoltare“, povesteşte George Sotiroulis. Prin urmare, deschiderea primei ciocogelaterii Venchi (în toamna lui 2008), în urma unei investiţii de 200.000 de euro, a fost o premieră nu doar pentru peisajul bucureştean, ci și pentru producător, care a bifat astfel primul magazin din afara Italiei. „Iniţial, ne-am gândit la distribuţie, nu la franciză – face o paranteză Sotiroulis -, dar distribuţia pentru acest produs s-a dovedit a fi foarte complicată, pentru că nu există canale de vânzare atât de dezvoltate ca în alte ţări. Şi-atunci, am decis să deschidem un magazin care să funcţioneze ca un showroom pentru cele peste 350 de sortimente diferite de ciocolată produse de Venchi, la care se adaugă şi cele peste 60 de sortimente diferite de gelato“. Şi chiar dacă spațiul magazinului din Calea Victoriei nu este foarte mare (are câteva mese în interior, iar terasa mai adaugă două- trei în fața localului, pe timpul verii), sunt deja peste 100 de clienţi care îi trec pragul zilnic şi lasă, în medie, 10 euro la casa de marcat; un calcul simplu arată că încasările zilnice ale magazinului sunt în jurul a 1.000 de euro. În total, sunt două Venchi în Bucureşti (a doua ciocogelaterie s-a deschis recent în Promenada Mall), plus două magazine partenere (în Dorobanţi şi în centrul vechi al Capitalei), după cum se exprimă antreprenorul, unde „funcţionăm ca un corner shop“. Deși cea mai cunoscută componentă a afacerii lui cu 15 angajaţi e rețeaua de magazine, venituri importante aduc și diviziile de cadouri (pachete ambalate vândute în special în perioada sărbătorilor de Paşte sau de Crăciun) și distribuție (20% din venituri).

După o perioadă de consolidare, George Sotiroulis accelerează acum dezvoltarea afacerii Venchi. Însă o face prudent: nu singur, ci alături de parteneri. Şi nu doar în Bucureşti, ci şi în provincie. „Avem trei parteneriate foarte importante pe care le discutăm acum în Bucureşti. Vom deschide magazine shop-in-shop“, spune el, fără să dezvăluie numele partenerilor, pe motiv că nu s-au finalizat negocierile. Dintre oraşele din ţară, interesante sunt Iaşul, Clujul, Timişoara, Sibiul şi Constanţa, dar „încă nu avem nimic bătut în cuie“, precizează George Sotiroulis. Are totuşi o certitudine: românilor le place ciocolata, iar magazinele specializate – aşa cum sunt ale lui – muşcă tot mai mult din retailul clasic. „Mulţi nu mai mănâncă ciocolată de la supermarket. Cumpărătorul Venchi nu e neapărat unul cu bani. Ca să cumperi o pralină cu 3 lei nu trebuie să fii milionar (…) creşterea gradului de sofisticare este evidentă“, a observat el. Criză‑necriză, afacerea lui merge bine. Poate şi pentru că „are două picioare sănătoase – conchide George Sotiroulis -, dacă e soare şi consumul de ciocolată scade, oamenii vin aici la o îngheţată. Şi invers“.

 

 

50 de lei lasă, în medie, clienţii Venchi la casa de marcat. În total, peste 100 de clienţi cumpără zilnic produsele ciocogelateriei.

400 de kilograme de îngheţată sunt produse, zilnic, din mai până în septembrie, în laboratorul Venchi, după reţete unice şi cu materie primă netratată chimic și fără conservanți.

1,5 kilograme de ciocolată mănâncă fiecare român, în medie, pe an, de aproape cinci ori mai puțin decât vest-europenii, conform Euromonitor