Începând cu acest an, cele mai mari trei firme de plăţi electronice din Europa sunt prezente în România. Ultima intrată, Paypoint, îşi revendică poziţia de lider atât pe piaţa facturilor la utilităţi, cåt şi pe cea de servicii preplătite pentru telefonia mobilă. Romånia este singura ţară din Europa Centrală şi de Sud-Est în care competiţia pe acest segment a devenit atåt de încinsă. Deşi la prima vedere această observaţie flatează, ea se datoreazÄ
Începând cu acest an, cele mai mari trei firme de plăţi electronice din Europa sunt prezente în România. Ultima intrată, Paypoint, îşi revendică poziţia de lider atât pe piaţa facturilor la utilităţi, cåt şi pe cea de servicii preplătite pentru telefonia mobilă.
Romånia este singura ţară din Europa Centrală şi de Sud-Est în care competiţia pe acest segment a devenit atåt de încinsă. Deşi la prima vedere această observaţie flatează, ea se datorează unui factor mai puţin măgulitor: gradul redus al utilizării mijloacelor moderne de plată (prin card sau internet), 95% dintre romåni optånd în continuare pentru plăţile în numerar. Iar decizia celor trei companii (Payzone, PayUp şi PayPoint) de a opta pentru Romånia pare a fi firească şi profitabilă, aşa cum reiese din evoluţia singurei firme ale cărei date financiare sunt disponibile, prin prisma vechimii de pe piaţă, Payzone: dacă în primul an de activitate, 2006, înregistra o cifră de afaceri de nici 14 milioane de euro, anul trecut a ajuns la 50 de milioane de euro, cu o rată de profit de 10 procente.
Concurente cu vechime pe piaţa britanică, PayPoint şi PayZone au avut strategii de dezvoltare complet diferite: în timp ce aceasta din urmă este deja prezentă în 21 de state europene, PayPoint a făcut primul pas în afara ţării de origine abia în 2003, în Irlanda şi, de atunci, a căutat o oportunitate de a intra şi pe alte pieţe. „Romånia a îndeplinit, pur şi simplu, toate condiţiile pe care le căutam noi“, spune Lorraine Buhagiar, directorul de operaţiuni al PayPoint Romånia şi responsabila companiei cu extinderea businessului. Intrarea s-a făcut în forţă, prin preluarea companiei de distribuţie de cartele preplătite şi reîncărcare electronică Pay Store, contra sumei de 10,3 milioane de lire sterline (circa 14 milioane de euro). „Am fi venit aici oricum, şi cu o investiţie greenfield, decizia era deja luată, dar faptul că am putut prelua Paystore a fost un avantaj în plus“, spune reprezentanta PayPoint. Un altul, crede ea, sunt angajaţii de aici, 170 la număr, pe care îi caracterizează drept „dornici de a avea succes în carieră. Le place să lucreze în mari companii internaţionale, iar noi culegem roadele acestei dorinţe“. Apoi, cel puţin din perspectiva PayPoint, faţă de alte pieţe, concurenţa pe această nişă este încă în fază incipientă. „Piaţa este aglomerată numai pe partea de încărcare a cartelelor, însă pe cea de plată a facturilor nu există nicio altă companie care să aibă o extindere asemănătoare“.
Focus pe magazinele de proximitate
Serviciile de plăţi electronice funcţionează pe trei paliere: cel al retailerilor, în general mici comercianţi, dar şi supermarketuri şi benzinării, care, în schimbul permisiunii de a amplasa terminalele în spaţiul lor, primesc un comision la fiecare tranzacţie efectuată (în Marea Britanie, fiecărui retailer i-au revenit, anul trecut, pe această cale, în medie, 4.000 de lire sterline). „Nu ne adresăm hipermarketurilor, ci magazinelor de unde te duci să-ţi iei în fiecare zi påine, lapte sau ţigări“, spune Lorraine Buhagiar. Cele mai multe magazine pe cap de locuitor sunt, aşa cum era de aşteptat, în Bucureşti, „dar ne îndreptăm şi spre zonele rurale“, afirmă ea, şi promite că, deşi în momentul de faţă există cinci judeţe în care serviciile PayPoint nu sunt disponibile, această situaţie se va remedia pånă la finalul anului. Sursa veniturilor o reprezintă cel de-al doilea grup-ţintă, companiile-client (în acest moment, PayPoint a semnat contracte cu Romtelecom, Zapp, UPC şi Distrigaz Sud), iar principalii beneficiari sunt cel de-al treilea grup, plătitorii de facturi, cărora nu li se percepe niciun comision în momentul plăţii şi evită, astfel, şi cozile obişnuite de la plata utilităţilor.
«Terminalul nostru suportă plăţi către 1.000 de companii. Deci ne putem extinde în Romånia pånă la acest nivel.»
Lorraine Buhagiar, director de operaţiuni Pay Store
CONCURENŢI / FACTURI
32% dintre utilizatorii romåni îşi reîncarcă electronic contul pre-pay în supermarketuri, 31% dintre ei la reprezentanţele companiei de telefonie mobilă, 30% în magazine universale şi 27% în hipermarketuri, conform unui studiu PayUp
• În Marea Britanie, este lider la plata facturilor la energie, transporturi şi telefonie mobilă
• Principalele realizări ale firmei sunt contractele de exclusivitate cu unele dintre cele mai mari companii de utilităţi din Regatul Unit: EdF, BT (fostul British Telecom) şi BBC. De altfel, oficialii televiziunii naţionale britanice anunţau, la începutul colaborării cu PayPoint, că se aşteaptă ca acest pas să ducă la reducerea costurilor cu 100 de milioane de lire sterline în următorii şase ani
• 503 milioane de plăţi efectuate anual în 19.800 de locaţii
• În Romånia, deţine 4.000 de terminale, la care se vor adăuga încă 1.500 pånă în primăvara anului viitor
• Cifra de afaceri la nivel de grup, la finalul anului fiscal încheiat în martie 2008: 270 de milioane de euro
• Prezentă în 21 de state europene, compania derulează anual circa 630 de milioane de tranzacţii, în 170.000 de locaţii
• A intrat pe piaţa din Romånia în 2005 şi deţine, în momentul de faţă, peste 11.000 de terminale de plată a facturilor
• Cifra de afaceri la nivel de grup, la finalul anului fiscal încheiat în septembrie 2007: 131 de milioane de euro
• Strategia pentru Romånia vizează ca, pånă în 2009, să fie amplasate sub brand propriu 6.000 de terminale, în urma unei investiţii de circa şase milioane de euro