Veniturile centrelor comerciale din România ar putea creşte, în medie, cu 3,5% în 2014 pe fondul apetitului mai crescut pentru consum al românilor, a declarat, miercuri, Robert Maxim, managing partener Ensight Management Consulting, într-o conferinţă de specialitate.
„2013 a fost un an bun, din punct de vedere macroeconomic, şi ne aşteptăm la creşterea veniturilor centrelor comerciale în 2014. Există şi aspecte negative legate de creşterea preţurilor utilităţilor, a carburanţilor, dar şi de instabilitatea mediului politic”, a spus Robert Maxim
Schimbările necesare evoluţiei centrelor comerciale au fost dezbătute în conferinţa "The Future of Shopping Centers in Romania", al treilea eveniment al companiei de consultanţă Immpuls din seria "The Truth Behind the Facade".
„Mi se pare că din ce în ce mai mulţi investitori se uită acum spre România, investitori care acum trei ani habar nu aveau unde suntem pe hartă. Din Londra, sunt, de exemplu, investitori care vin, se uită, îşi fac calcule dacă randamentul este destul de mare, pentru că între timp randamentele investiţiilor aici sunt mai bune decât în Spania, Portugalia, Irlanda. Acolo s-a curăţat puternic piaţa; aici, în România, e loc de randamente interesante”, a spus Matei Florea, partener Schonherr România.
Mai mult de o treime dintre centrele comerciale din România trebuie să treacă prin procese de înnoire şi îmbunătăţire, în perioada imediat următoare.
„Clar e multă mişcare în piaţă în acest moment, dar senzaţia investitorilor de afară pe care noi am simţit-o e că se aşteaptă ca piaţa să nu mai cadă. Cumva, s-a atins fundul mării şi acum e loc de creştere, iar investitorii se uită să cumpere active. Mi se pare că, lăsând deoparte riscurile noi apărute în regiune de curând, câtă vreme lumea nu se sperie de ceea ce este în Est, putem atrage investiţii. Senzaţia mea e că, din punct de vedere al suprafeţei de retail pe cap de locuitor, e loc de investiţie. Desigur, asta în anumite oraşe. E o problemă şi de dimensiune a pieţei. În Bucureşti e loc de investiţii. De altfel, ele sunt deja anunţate pentru perioada imediat următoare. În acest moment, investitorii majoritari în centrele comerciale sunt fondurile de investiţii, de diverse dimensiuni, potenţialul de câştig e foarte bun, deci ne aşteptăm la investiţii destul de agresive”, a explicat Florea.
Immpuls este o companie specializată în consultanţă, proiectare şi project management pentru dezvoltatori, investitori şi chiriaşi. Compania are o experienţă consistentă în identificarea de riscuri şi vulnerabilităţi şi în managementul şi execuţia lucrărilor de remediere şi îmbunătăţire.