Piaţa românească mai poate absorbi maxim 780.000 metri pătraţi de spaţii comerciale moderne, respectiv centre şi galerii comerciale, adică un stoc total de 2,1 milioane metri pătraţi, având în vedere venitul mediu pe cap de locuitor, potrivit unei analize a DTZ Echinox.
„România mai poate absorbi, în următorii ani, circa 37 metri pătraţi spaţii moderne de retail la mia de locuitori pentru a ajunge la un maxim de 100 de metri pătraţi la fiecare 1.000 de locuitori, adică un volum total de 784.000 metri pătraţi”, se menţionează în analiza DTZ.
Luând în calcul dimensiunea spaţiilor comerciale livrate până în prezent, 780.000 metri pătraţi ar însemna 20-30 de astfel de proiecte.
Stocul de spaţii moderne de retail, potrivit companiei de consultanţă imobiliară, se situează în prezent la 1,3 milioane de metri pătraţi.
Analiza se bazează pe faptul că în Polonia, Cehia şi Ungaria, salariul mediu net lunar este aproape dublu faţă de cel din România, respectiv 670 euro, 679 euro, 504 euro, faţă de 353 de euro. În aceste ţări, media stocului la 1.000 locuitori este de circa 200 metri pătraţi, astfel că, în România, unde salariul mediu net este la jumătatea celui din ţările comparabile, nivelul de saturaţie al pieţei româneşti va fi atins la un volum de 100 metri pătraţi la 1.000 locuitori.
Pe lângă volumul de metri pătraţi la mia de locuitori, ponderat cu venitul mediu pe cap de locuitor, DTZ a mai luat în calcul rata şomajului şi evoluţia vânzărilor pe segmental retail faţă de anul anterior.
„Volumul maxim care poate fi absorbit de piaţa românească se situează la jumătate faţă de restul ţărilor central şi est europene, datorită veniturilor medii semnificativ mai mici ale populaţiei României”, se arată în analiză.
Extindere în oraşele mici
Răzvan Sin, şeful departamentului de retail al DTZ, a declarat că viitoarele proiecte din România vor putea fi asimilate uşor de oraşele mici, de peste 10.000-15.000 de locuitori, ocolite până acum de investitori, de care deja retailerii de tip discount sunt interesaţi, dar şi de marile oraşe neacoperite sau acoperite insuficient.
„Vin foarte multe proiecte, retailerii, mai ales cei de tip discount, precum Lidl, Penny, se uită la zone subdezvoltate din punct de vedere al investiţiilor de retail. Apar proiecte mici în oraşe de dimensiuni mici, unde retailerii Deichmann sau Takko vor să fie prezenţi”, a spus Sin.
În ceea ce priveşte oraşele mari, mai sunt încă unele neacoperite, cum ar fi Craiova, unde, deşi au fost anunţate trei proiecte de centre comerciale, niciunul nu a fost finalizat încă.
Ce mall-uri se mai deschid
Pentru sfârşitul anului, mai este prevăzută deschiderea a încă trei proiecte, Gold Plaza din Baia Mare – 30.000 metri pătraţi, Cocor Luxury Store Bucureşti – 9.570 metri pătraţi şi o galerie comercială de 12.655în metri pătraţi cadrul Policolor Shopping Center din Bucureşti.
Pe de altă parte, reprezentantul DTZ precizează că cei mai interesaţi retaileri să se extindă pe piaţa românească sunt cei care vin prin compania mamă, mai puţin cei care se dezvoltă prin franciză.
„H&M, Inditex, C&A, New Yorker, Takko sau Deichmann sunt cei care continuă extinderea în România”, a adăugat Sin.
Invazia H&M
DTZ Echinox a fost consultantul Anchor Grup pentru semnarea primelor contracte de închiriere ale retailerului suedez H&M pe piaţa românească, pentru Bucureşti Mall şi Plaza România. H&M va deschide în cele două centre magazine de câte 1.500 metri pătraţi.
„Conform modelului de expansiune urmat în alte ţări din Europa Centrală şi de Est, ne aşteptăm ca H&M să deschidă în anul următor magazine în principalele oraşe de provincie, cu peste 300.000 de locuitori – Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Cluj-Napoca şi Braşov, urmând ca ulterior să vizeze şi oraşele cu 150.000 de locuitori”, a explicat Sin.
H&M a anunţat că va intra anul viitor pe piaţa românească, primul magazin urmând să fie deschis în centrul commercial AFI Cotroceni. Alte unităţi în Bucureşti vor mai fi deschise în Băneasa Shopping Center şi Unirea Shopping Center.
SURSA: Mediafax