Toți șoferii sunt obligați să verifice geometria roților. Însă mulți dintre ei nu știu cum trebuie făcut acest lucru și nici care sunt semnele unui unghi de fugă dereglat. Iată tot ce trebuie să știți.
Ce este geometria roților?
Geometria roților contribuie la stabilitatea mașinii, la o deplasare corectă și la uzura uniformă a anvelopelor și este esențială pentru siguranța de deplasare a unui vehicul.
Cum se comportă mașina pe șosea este în mare măsură determinat de unghiul de fugă, unghiul de convergență și unghiul de cădere.
Geometria roților reprezintă alinierea precisă a anvelopelor. Această aliniere este realizată pentru a asigura direcția de deplasare corectă și o aliniere corespunzătoare între roți.
O geometrie corectă a roților înseamnă o deplasare dreaptă a vehiculului, cu roțile paralele între ele și perpendiculare pe suprafața de rulare.
În general, ajustarea geometriei roților este necesară la înlocuirea anvelopelor sau a componentelor suspensiei și sistemului de direcție al mașinii.
Semnele unei geometrii incorecte a roților
De asemenea, dacă observi că vehiculul nu se deplasează drept (trage într-o direcție sau alta), este posibil să fie nevoie de ajustarea geometriei roților.
Iată alte semne care indică o posibilă geometrie incorectă a roților:
- scârțâit al anvelopelor chiar și la viteze mici;
- mașina se deplasează ușor în lateral chiar și când volanul este ținut drept;
- volanul rămâne virat în linie dreaptă;
- cauciucuri tocite inegal.
Însă chiar dacă mașina nu prezintă niciunul dintre aceste semne, se recomandă verificarea geometriei roților la fiecare 10.000 de kilometri. Astfel, dacă este cazul, vor fi verificate și:
- unghiul de fugă;
- unghiul de cădere;
- unghiul de convergență.
Semnele unui unghi de frână dereglat
Unghiul de fugă reprezintă unghiul de pivotare al suspensiei roții în plan longitudinal.
Acesta indică diferența de înclinare între axul de rotație al pivotului de susținere al roții și verticală. Poate fi exprimat ca pozitiv sau negativ.
Un unghi de fugă pozitiv înseamnă că partea superioară a pivotului este înclinată spre spatele mașinii, în timp ce un unghi de fugă negativ înseamnă că partea superioară a pivotului este înclinată spre fața mașinii, notează promotor.ro.
Un unghi de fugă pozitiv contribuie la stabilitatea direcției și menținerea traiectoriei în linie dreaptă după viraje. De asemenea, acesta optimizează manevrabilitatea, oferă confort în conducere și minimizează uzura anvelopelor.
Simptomele unui unghi de fugă dereglat includ:
- volanul să vibreze când mașină merge în linie dreaptă;
- mașina să „tragă” stânga sau dreapta;
- pe drum alunecos, să apară derapaje;
- roțile să „răspundă” cu întârziere la mișcarea volanului;
- volanul să nu mai revină la poziția inițială.
Cât costă geometria roților?
Costul pentru efectuarea geometriei roților poate varia considerabil în funcție de service-ul ales și tipul de autovehicul.
În cazul autoturismelor, tarifele încep de obicei de la aproximativ 100 de lei. Pentru vehiculele de teren sau autoutilitare, costurile pot începe de la 150-200 de lei.
Este important de remarcat că aceste tarife sunt aplicate pentru o singură punte.
Astfel, cei care doresc să efectueze geometria roților atât pentru puntea față, cât și pentru cea din spate, ar trebui să se aștepte să plătească cel puțin 200 de lei în sus.