Raport: Verificarea respectării legilor muncii în industria jocurilor de noroc

În perioada 29 mai – 1 iunie 2024, a avut loc o amplă campanie națională de verificare a modului în care angajatorii din domeniul activităților jocurilor de noroc și pariuri respectă prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă.

Rezultatele acestei campanii sunt îngrijorătoare, arătând că există numeroase deficiențe în respectarea legislației muncii de către acești angajatori.

Potrivit raportului final, în urma a 330 de controale efectuate, au fost impuse nu mai puțin de 125 de sancțiuni contravenționale, dintre care 73 au constat în amenzi. Valoarea totală a amenzilor aplicate a fost de 570.300 de lei, dintre care cea mai mare parte, respectiv 400.000 de lei, au fost direcționate către încălcările legate de muncă nedeclarată. Mai mult, în urma acestor controale au fost identificate 20 de persoane care lucrau fără forme legale.

Mihai Nicolae Ucă, inspector general de stat adjunct la Inspecția Muncii, a declarat că au fost primite semnale referitoare la desfășurarea activităților în jocuri de noroc și pariuri.

El a menționat că cele mai frecvente sesizări priveau angajarea personalului, transmiterea în termenul legal a contractelor individuale de muncă în registrul general de evidență a salariaților, durata timpului de muncă și munca suplimentară, întocmirea evidenței orelor de muncă prestate de salariați, repausurile periodice, cel săptămânal și de sărbătorile legale, stabilirea și acordarea drepturilor salariale, precum și munca de noapte.

Inspectorul a subliniat că această ultimă categorie a fost afectată de cea mai recentă modificare a Codului Muncii, prin menționarea situațiilor în care persoanele în cauză nu pot fi obligate să presteze muncă de noapte. Inspectorii de muncă au dispus măsuri cu termene concrete de remediere pentru deficiențele constatate, iar modul de îndeplinire a acestor măsuri va fi monitorizat.

„Am primit semnale privind desfășurarea activităților în jocuri de noroc și pariuri. Cele mai frecvente sesizări privesc angajarea personalului, transmiterea, în termenul legal, a contractelor individuale de muncă în registrul general de evidență a salariaților, durata timpului de muncă şi munca suplimentară, întocmirea evidenţei orelor de muncă prestate de salariați, repausuri periodice, cel săptămânal și de sărbătorile legale, stabilirea și acordarea drepturilor salariale, dar și munca de noapte, care a făcut obiectul celei mai recente modificări aduse Codului Muncii, prin menționarea situațiilor în care persoanele în cauză nu pot fi obligate să presteze muncă de noapte.

Pentru deficiențele constatate, inspectorii de muncă au dispus măsuri cu termene concrete de remediere și al căror mod de îndeplinire va fi monitorizat”, a declarat Mihai Nicolae Ucă.

Obiectivele campaniei și cele mai frecvente nereguli constatate

Obiectivele campaniei au vizat eliminarea neconformităților constatate, prin dispunerea de măsuri obligatorii pentru remedierea acestora și aplicarea sancțiunilor contravenționale corespunzătoare. De asemenea, s-a urmărit și creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă.

În cadrul campaniei, cele mai frecvente neconformități constatate în domeniul relațiilor de muncă au fost următoarele:

  • Nerespectarea obligației privind încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă și înmânarea unui exemplar al contractului salariatului.
  • Încălcarea, de către angajator, a obligației privind evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru și supunerea controlului inspectorilor de muncă a acestei evidențe.
  • Nerespectarea obligației referitoare la acordarea repausului de 24 ore după o durată zilnică a timpului de muncă de 12 ore.
  • Nerespectarea prevederilor privind dovada acordării drepturilor salariale la data înscrisă în contractul individual de muncă.
  • Nerespectarea prevederilor referitoare la datele transmise în REVISAL: transmiteri tardive sau incomplete, date eronate.
  • Dosare de personal incomplete.
  • Nerespectarea obligației de a elibera o adeverință de vechime pentru salariați la încetarea activității.