La finele lunii mai 2024, reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au organizat o sesiune de consiliere pentru operatorii economici la Aeroportul Internațional „Henri Coandă”. Cu acest prilej, s-au efectuat verificări privind desfășurarea activității comerciale, inclusiv punctele de vânzare a produselor alimentare și nealimentare, casele de schimb valutar, centrele de închirieri auto etc., precum și condițiile și serviciile oferite consumatorilor de către Compania Națională Aeroporturi București.
În urma constatării unor nereguli la momentul respectiv, comisarii ANPC au impus măsuri complementare pentru remedierea acestora, acordând și un termen pentru implementarea acestor corecții, au transmis reprezentanții ANPC într-un comunicat emis luni.
S-au efectuat verificări pentru a verifica modul în care aceste măsuri de remediere au fost implementate.
ANPC, verificări la 26 de operatori economici din Aeroportul Otopeni
Astfel, au fost controlați 26 de operatori economici care își desfășoară activitatea în zona destinată consumatorilor de pe Aeroportul Internațional București-Otopeni și, în ciuda măsurilor de remediere dispuse cu două săptămâni în urmă, au fost aplicate mai multe sancțiuni pentru neregulile constatate.
Au fost impuse 31 de amenzi în valoare totală de 367.500 de lei, iar anumite produse în valoare de peste 130.000 de lei au fost retrase definitiv de la comercializare.
În plus, prestarea serviciilor pentru 11 puncte de lucru ale operatorilor economici verificați a fost suspendată temporar până la remedierea deficiențelor.
“Ne dorim ca toţi consumatorii să fie pe deplin protejaţi, de aceea operatorii economici trebuie să înţeleagă că acţiunile de consiliere, desfăşurate în spiritul legii, sunt la fel de importante, iar controalele ANPC reprezintă demersul legal şi firesc al verificării măsurilor dispuse în cadrul acestora” – a declarat Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC.
Neregulile descoperite
Potrivit ANPC, principalele abateri descoperite au fost:
- folosirea unor vitrine de expunere a preparatelor culinare neigienizate;
- utilizarea unor spaţii de depozitare cu chedere rupte şi mizerie în strat grosier;
- expunerea la comercializare a unor produse pe bază de lapte cu adaos de grăsimi vegetale, în spaţiu comun cu produse lactate;
- comercializarea unor produse finite obţinute prin decongelare, fără informare vizibilă a consumatorilor cu privire la faptul că provin din produse congelate;
- utilizarea unor vitrine de prezentare a produselor de patiserie/cofetărie neigienizate, cu acumulare de impurităţi, cu resturi de alimente în zona care asigură ventilaţia.
Alte nereguli constatate au fost:
- nerespectarea temperaturii recomandate, la depozitarea produselor congelate;
- comercializarea unor produse alimentare fără a avea menţionate ingredientele alergene condiţii de desfăşurare a activităţii, improprii din punct de vedere sanitar: paviment igienizat necorespunzător;
- comercializare unor jucării ce nu sunt însoţite de documente necesare şi care nu au instrucţiuni şi informaţii privind siguranţa, traduse în limba română, pe etichetă;
- comercializarea unor produse alimentare fără a avea înscrise pe etichetă informaţii specifice, în limba română;
- comercializarea unor produse textile fără traducere în limba română a compoziţiei fibroase, pe etichetă;
- utilizarea unor ustensile de bucătărie din material plastic, uzate;
- lipsa afişării, în interiorul casei de schimb valutar, a tuturor valutelor tranzacţionate.