Ţara noastră a devenit patria maşinilor pe care nimeni nu le mai vrea. Chiar şi ţările occidentale unde predomină motoarele diesel, Portugalia sau Irlanda de pildă, au înregistrat scăderi pe piaţa vehiculelor cu motorină. În România, lucrurile stau exact pe dos.
România stă la distanţă de războiul declarat, de Uniunea Europeană, maşinilor diesel. În timp ce Occidentul reduce tot mai mult numărul de motoare poluante, la noi sunt cumpărate mai multe asemenea vehicule decât anul trecut. Românii sunt prea săraci ca să le mai pese şi de mediu, spun specialiştii. Vor să aibă maşină ieftină, indiferent de câte noxe produce.
În primele 9 luni ale anului au fost înmatriculate peste 45.000 de maşini diesel. Asta înseamnă o creştere de 12,6% faţă de 2017, iar în momentul actual în România există aproape 4 milioane de maşini cu un astfel de motor.
Organizaţia Mondială a Sănătăţii avertizează că noxele din aer iau aproape trei milioane de vieţi anual în toată lumea. Vesticii au înţeles repede mesajul.
Nicolae Răgălie, director general al unui targ auto: „Exista o problema care a inceput din Germania, unde se discuta ca masinile Euro4, diesel Euro4 sa nu mai circule prin centrul oraselor. Nemtii s-au adaptat si au inceput sa-si vanda masinile. Evident ca vanzandu-se masiv, pretul lor a scazut. Ele sunt aduse in Romania, in Bulgaria, Ungaria Cehia, tarile care au un nivel de trai mai redus.”
La noi, mulţi se mulţumesc să aibă o maşină ieftină, nu se gândesc la consecinţe şi nu se întreabă de vor să scape occidentalii de ele.
Medicii repetă însă: ţevile de eşapament ale maşinilor diesel sunt adevărate bilete de trimitere la spital.
În primele 9 luni, în România nu au fost înmatriculate nici 500 de maşini electrice.