Modernizarea ajutoarelor de stat în cadrul Uniunii Europene (UE) reprezintă un subiect mai vechi, iar ideea a apărut încă din 2012, când Comisia Europeană (CE) a prezentat o reformă în acest sens. Evident, de-a lungul timpului, am avut de-a face cu o serie de propuneri pe această temă, iar la începutul anului trecut, mai exact în ianuarie 2019, a fost propusă prelungirea unor serii de norme valabile până la sfârșitul anului 2020 și a fost lansată o evaluare a acestora sub forma unei „verificări a adecvării”.
Comisia Europeană a adoptat recent un nou regulament de modificare a Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER) și a Regulamentului privind ajutoarele de minimis și o Comunicare de modificare a altor șapte seturi de orientări privind ajutoarele de stat.
Ce presupune acest lucru?
Practic, avem de-a face cu o prelungire a valabilității anumitor norme privind ajutoarele de stat, care altfel ar expira la sfârșitul anului 2020, astfel:
- Prelungirea cu un an (până în 2021) a:
- Orientărilor privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020;
- Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru promovarea investițiilor de finanțare de risc;
- Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru protecția mediului și energie pentru perioada 2014-2020;
- Comunicării Comisiei – Criterii pentru analiza compatibilității cu piața internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun;
- Comunicării Comisiei către statele membre privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul asigurării creditelor la export pe termen scurt.
- Prelungirea cu trei ani (până în 2023) a:
- Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER);
- Regulamentului privind ajutoarele de minimis;
- Orientărilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.
Decizia de prelungire a acestor norme a luat în considerare efectele crizei actuale generate de COVID-19 și consultările avute cu statele membre ale UE.
De ce e important pentru România?
Schemele de ajutor de stat adoptate de România, precum HG 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, și HG 332/2014, care vizează sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă, au la bază Regulamentul (UE) de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă (GBER).
Prin prelungirea acestor norme, companiile vor putea să acceseze ca metodă de finanțare schemele de ajutor de stat menționate anterior până la sfârșitul anului 2023 (în prezent, acestea sunt valabile până la sfârșitul anului 2020).
Reamintesc faptul că finanțările în baza HG 807/2014 se acordă pentru investiții de minim 1 milion de euro, în active corporale și necorporale aflate în același perimetru, legate de demararea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție al unei unități existente. Această schemă de ajutor de stat nu este condiționată de realizarea unor noi locuri de muncă, iar costurile eligibile, în active corporale și necorporale, trebuie să îndeplinească anumite condiții, precum:
- să fie exploatate exclusiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru a atinge obiectivele investiției pentru care s-a solicitat finanțarea;
- să fie incluse în activele beneficiarului de ajutor de stat și să rămână alocate investiției pentru o perioadă de minim 5 ani de la sfârșitul investiției;
- să fie achiziționate în condiții de piață;
- să fie noi.
Finanțările în baza HG 332/2014 acoperă costurile cu locurile de muncă (în limita salariului mediu brut pe economie) aferente investiției calculate pe o perioadă de 2 ani.
Deși această schemă nu a mai fost deschisă din 2017, înțelegem că la nivelul Ministrului de Finanțe are loc revizuirea acesteia și este posibil să avem schimbări în ceea ce privește numărul minim de locuri de muncă și procesul de depunere a cererilor.
Intensitatea ambelor ajutoare de stat poate ajunge până la 50% din totalul investiției, în funcție de regiunea unde va avea loc investiția, iar nivelul maxim al ajutorului ajunge până la 37,5 milioane de euro.
Care sunt pașii următori?
Prin modificările propuse acum, CE invită statele membre să trimită notificări până la 1 septembrie 2020 cu privire la intenția acestora de a prelungi valabilitatea hărților lor referitoare la ajutoarele de stat. Astfel, statele membre pot decide să prelungească schemele existente. Înțelegem că la evenimentul de lansare a noului program economic, Guvernul a anunțat deja că va prelungi schemele de ajutor de stat.