Tot traseul pentru Autostrada Piteşti-Sibiu este avizat în acest moment, iar aceasta urmează să aibă aproximativ 123 de kilometri şi va costa 1,6 miliarde de euro.

Potrivit purtatorului de cuvant al Companiei de Drumuri, Alin Serbanescu, lucrarile vor incepe, cel mai devreme, in 2020.

Lucrările efective pe acest tronson vor începe, cel mai devreme în 2020, pe tronsoanele 1 și 5.

„Primele 12 luni sunt dedicate proiectării, iar această fază este foarte importantă pentru că orice tip de greșeală în faza de proiectare aduce întârzieri și probleme în faza de execuție”, a spus Șerbănescu.

Autostrada va trece prin Piteşti-Băiculeşti-Curtea de Argeş-Ţigveni-Văleni-Racoviţă-Tălmaciu-Sibiu, iar licitaţiile pentru capetele tronsonului vor fi lansate în curând. Construirea acestei autostrăzi a fost cerută în stradă de mii de oameni, angajaţi ai uzinei Dacia şi ai firmelor prestatare, şi a fost criticată în trecut şi de fostul şef al Ford România, care s-a declarat nemulţumit de lipsa unei şosele de mare viteză pe această rută.

Autostrada Piteşti – Sibiu ar urma să treacă prin Băiculeşti, Curtea de Argeş, Ţigveni, Văleni, Racoviţă şi Tălmaciu, traseul fiind acum complet aprobat. În total, şoseaua se va întinde pe circa 123 de kilometri şi va costa 1,6 miliarde de euro. 

CNAIR a oprit orice acțiune în privința Autostrăzii Sibiu-Pitești, după punctul de vedere al Comisiei Europene, scrie DC News.

„În privința acordului de mediu, este o procedură care a mers normal, dar din 2014, când s-au schimbat normele de mediu la nivelul Uniunii Europene, construcția în sine a oricărui obiectiv are niște rigori și trebuie să protejeze, de exemplu, în cazul autostrăzilor, speciile de plante și animale prin habitatul cărora trece acest proiect de infrastructură. Din 2014, nu se mai poate scoate la licitație și nu se mai poate construi niciun proiect până când nu ai inclusiv acordul de mediu. Acum trebuie să protejezi natura și să vii cu soluții tehnice, însemnând viaducte, tuneluri, alt tip de amenajări care protejează speciile de animale și de plante prin habitatul cărora trece această autostradă. De aceea, Comisia Europeană, acum doi ani, când am scos la licitație secțiunile 1 și 5, ne-a spus să nu mai avansăm pe acest proiect până nu va fi finalizat și aprobat acordul de mediu pentru că e posibil ca, din cauza acordului de mediu, anumite repere tehnice să se schimbe. Aici nu vorbim neapărat de schimbarea coridorului destinat construcției, dar pot fi schimbate caracteristici tehnice. Eu pot să spun că într-o zonă este suficient să fac un pod, dar vine acordul de mediu și zice că nu e bine pentru că pe acolo trebuie să treacă mamiferele mari și atunci nu mai faci un pod, faci un ecoduct. Tocmai de aceea a fost important ca înainte să intrăm în faza de proiectare, înante să semnăm contractul și ulterior să intrăm în faza de proiectare, să avem acest acord de mediu. Am stopat orice tip de activitate, inclusiv semnarea contractelor pentru secțiunile 1 și 5 care au fost primele scoase la licitație în 2017 până când a fost aprobat acest acord de mediu”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

 

Acum, următorul pas este finalizarea ofertelor pentru secțiunile 1 și 5 și desemnarea câștigătorilor, iar pe secțiunea 4 trebuie retransmisă la ANAP procedura, apoi postată pe SEAP pentru înscrierile la licitație. Pe secțiunile 2 și 3, unde a existat o dezbatere publică referitoare la insuficienta documentare cu privire la studiul de fezabilitate, s-au comandat noi studii geologice suplimentare care pot duce la noi completări în documentația existentă. Reprezentanții CNAIR speră ca anul viitor să se poată scoate la licitație și secțiunile doi și trei, proiectare și execuție.

„Din momentul acela putem spune că avem angajate toate secțiunile autostrăzii Sibiu-Pitești. Asta ne-ar permite nouă ca în 2025 să avem întreaga autostradă Sibiu-Pitești finalizată”, a mai spus purtătorul de cuvânt al instituției.

Sectoarele 2 și 3 din Sibiu-Pitești au peste 60% din structurile întregii autostrăzi tuneluri, viaducte, poduri. Acesta este motivul pentru care, spun cei de la CNAIR, sunt mai mari costurile de construcție. „De aici și această scoatere la licitație și completare a studiilor geo tocmai pentru a fi siguri că lucrările de acolo, care sunt scumpe, vor fi făcute foarte bine”, a precizat Șerbănescu. 

După experiențele deloc plăcute din ultimii ani, CNAIR a luat noi măsuri pentru a se asigura că cei care vor câștiga licitațiile nu își vor bate joc de lucrări. Așadar, atât constructorii cât și consultanții trimiși în teren de CNAIR vor fi monitorizați în permanență.

„În momentul în care pornim un proiect semnăm contracte și cu consultanții, aceștia fiind diriginții de șantier. Consultanții sunt angajați de noi să urmărească în șantier toate activitățile care sunt acolo și să ne sesizeze imediat dacă apar probleme inclusiv în privința calității. De aceea, inclusiv consultanții trebuie să fie mai responsabilizați în momentul în care este vorba de contracte. Și ăsta este motivul pentru care noi deja am declanșat o procedură de monitorizare de la CNAIR a activității antreprenorului, dar și de monitorizare a activității consultantului. Și pe măsură ce vor apărea noi proiecte pentru care se vor semna contracte, vom intensifica acest tip de activitate, adică vom fi din ce în ce mai prezenți în șantiere pentru a verifica atât calitatea lucrărilor, cât și modul în care consultantul verifică, este prezent în șantier și monitorizează permanent lucrările”, a mai spus pentru DCNews reprezentantul CNAIR.