Noi informații despre pensii, dar și despre vechimea în muncă. Sunt câteva prevederi pe care foarte mulți nu le știau până acum, însă legea spune totul destul de clar.

Mai mulți angajați, dar și foști angajați s-au tot plâns despre costurile destul de mari pe care firmele autorizate le percep pentru a elibera documente din arhivă, necesare pentru pensionare.

Inclusiv CCR a criticat aceste condiții, însă o propunere aflată acum în Parlament ar putea schimba totul. Actul normativ prevede limitarea tarifelor și ar putea fi adoptat chiar din această toamnă.

În cazul în care actul normativ va merge mai departe și legea va intra în vigoare, viitorii pensionari nu vor mai fi nevoiți să stea să caute arhivatorii și de asemenea nu vor mai achita nici contravaloarea serviciilor cerute.

Actul normativ care i-ar putea salva pe viitorii pensionari

Referitor la dovada vechimii de muncă, articolul  159 alin (1) din Legea 263/2010, arată că aceasta se face „cu carnetul de muncă, carnetul de asigurări sociale sau cu alte acte prevăzute de lege pentru perioada anterioară datei de 1 aprilie 2001, inclusiv pentru vechimea în muncă acordată pentru perioadele realizate în grupa I, a II-a, în baza legislației anterioare datei de 1 aprilie 2001, respectiv pentru perioadele realizate în condiții speciale și condiții deosebite de muncă”.

Totodată, legea mai spune și că pentru perioada cuprinsă între 1 aprilie 2001 și momentul intrării în vigoare a Legii 263/2010, conform art. 159 alin (2), dovada stagiului de cotizare, realizat în sistemul public de pensii, „se face cu adeverința eliberată de casele teritoriale de pensii pe baza declarațiilor privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, a declarației individuale de asigurare, a declarației nominale de asigurare sau a contractului de asigurare socială, după caz”.

O altă prevedere din aceeași lege mai prezintă și situațiile excepționale precum distrugerea sau degradarea carnetului de muncă.

Cum se obține dovada vechimii în muncă?

„Situațiile excepționale, determinate de distrugerea, degradarea sau pierderea carnetului de muncă, declarate în condițiile legii, când angajatorii au încetat activitatea și/sau dacă arhiva acestora nu mai poate fi identificată, caz în care perioada anterioară datei de 1 aprilie 2001 poate fi valorificată pe baza informațiilor, respectiv datelor preluate din carnetele de muncă, existente în arhiva electronică, dacă informațiile introduse în baza de date, în cadrul activității de preluare din carnetele de muncă, sunt identice cu cele din carnetele de muncă scanate”, arată Avocatnet.ro.

Menționăm faptul că arhiva electronică cuprinde atât datele preluate din carnetele de muncă, dar și cele din carnetele de muncă scanate.

De asemenea, viitorii pensionari mai trebuie să știe și că, potrivit dispozițiilor HG 1768/2005, casele teritoriale de pensii au intrat în posesia carnetelor de muncă și a altor documente complementare necesare dovedirii stagiului de cotizare și au preluat aceste date.

Ce s-ar fi întâmplat dacă legea ar fi fost respectată?

Dacă într-adevăr legea ar fi fost respectată, iar instituțiile s-ar fi asigurat că toți cei care aveau obligația de a preda aceste documente și-au îndeplinit obligația, lucrurile ar fi fost altfel acum, iar salariații nu ar mai fi fost nevoiți să ajungă în situația în care să caute deținătorii arhivei și să achite contravaloarea acestor servicii.

Mai trebuie menționat faptul că există o serie de prevederi legale care spun destul de clar și că toate cererile privind eliberarea actelor prevăzute de lege sunt scutite de orice tip de taxă sau de comisioane.

„Cererile în legătură cu eliberarea actelor prevăzute de lege, prin care se face dovada vechimii în muncă, a timpului util la pensie pentru agricultori și a stagiului de cotizare, necesare stabilirii drepturilor de pensie, sunt scutite de orice fel de taxe și comisioane”, arată Legea 263/2010.

În realitate însă, viitorii pensionari au de plătit sume care pornesc de la 80 de lei și pot ajunge chiar și până la 300 de lei. Avocatnet.ro a consultat avizul din 2014 emis de Arhivele Naționale care prevede limitele maxime ale tarifelor.

Astfel, pentru eliberarea certificatelor de grupă de muncă, viitorii pensionari pot ajunge să plătească între 80 și 160 de lei, în funcție de perioada cercetării.

Pe de altă parte, pentru eliberarea certificatelor de venituri, prețurile sunt și mai mari. Acestea pornesc de la 140 de lei și pot ajunge chiar și la 300 de lei.

Cât costă eliberarea documentelor necesare pentru pensionare?

„Eliberare document original, proprietatea solicitantului, existent în arhivă (cărți de muncă, acte de stare civilă, certificate, diplome, acte de școlarizare, etc.) – 30 de lei

Eliberare certificate sporuri:

pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 1-5 ani – 125 de lei
pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 6-10 ani – 175 de lei
pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de peste 10 ani – 225 de lei

Eliberare certificate grupă de muncă:

pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 1-5 ani – 80 lei
pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 6-10 ani – 120 lei
pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de peste 10 ani – 160 de lei

Eliberare certificate venituri (reconstituire carte muncă):

pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 1-5 ani – 140 lei
pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de 6-10 ani – 230 lei
pentru solicitări ce privesc cercetarea pe o perioadă de peste 10 ani – 300 lei
Activitatea de cercetare pentru eliberarea de copii și extrase de pe documentele deținute, altele decât certificate – 8 lei/pagină
Activitatea de eliberare copii, extrase de pe documente (xerografiere sau imprimare), altele decât certificatele – 2 lei/pagină”, se arată în documentul consultat de sursa citată.