‘Da, preţurile au crescut deja. Această creştere a fost în funcţie de câte grade Plato are o bere, adică de cât de tare este ea. Creşterea preţurilor la bere a fost, în medie, de circa 1,5%. Cea mai mare creştere a fost de 1,8%. Deja o creştere de preţuri s-a făcut, dar s-ar mai putea observa creşteri pe piaţa berii şi în viitor, deoarece majorarea accizei se translatează de la producător la client şi de la client la consumator’, a explicat Onno Rombouts, managing director Heineken România, citat de Agerpres. Reprezentantul companiei a adăugat că această majorare de acciză a venit brusc, luându-i prin surprindere pe producători.

‘Nu suntem fericiţi cu această creştere a accizei din mai multe motive, însă pot preciza două. În primul rând, pentru că această taxă are impact doar asupra categoriei bere, nu se aplică şi altor categorii de băuturi alcoolice sau non-alcoolice. Din punctul nostru de vedere nu suntem în prezent trataţi echitabil faţă de alte categorii de băuturi. Iar această majorare a venit foarte brusc, peste noapte, şi nu ne aşteptam să se întâmple. Apoi, în prezent, aproximativ 45% din preţul berii este reprezentat de accize şi alte taxe. În acelaşi timp, berea, din cauza accizei, devine mai puţin accesibilă pentru consumatorul mediu din România”, a explicat Rombouts.

Potrivit acestuia, românii, urmaţi de bulgari, trebuie să muncească cel mai mult din Europa pentru a-şi cumpăra o bere. ‘Dacă ne uităm la parametrul timp de lucru pe care un român trebuie să-l presteze pentru a putea cumpăra o bere, românii şi apoi bulgarii trebuie să muncească cel mai mult din Europa pentru a-şi permite o bere’, a subliniat el.

Citiţi şi: Heineken a înregistrat o creștere de 13,2% în România, în 2012

La rândul său, Mariusz Koperek, director financiar în cadrul companiei, a atras atenţia că 60% din veniturile la buget provin din bere, în timp ce media la nivel european depăşeşte cu puţin 30%. ‘Suntem conştienţi că acciza este o sursă importantă pentru veniturile Guvernului, însă, în acelaşi timp, în România 60% din acciză vine din bere, în timp ce media europeană este puţin peste 30%. În România, o parte substanţială din preţul berii la raft se duce în taxe, cea ce nu se aplică şi în cazul altor categorii de băuturii’, a arătat el.

Reprezentanţii companiei se aşteaptă ca această majorare a accizei să aibă impact şi asupra vânzărilor, în 2013, ceea ce a făcut dificilă avansarea unei estimări a cifrei de afaceri pentru acest an. ‘Nu putem estima o creştere a cifrei de afaceri pentru 2013, pentru că acciza pe bere a crescut şi ne aşteptam ca acest lucru să aibă un impact asupra volumelor vândute. Suntem optimişti că va creşte cifra de afaceri, uitându-ne la 2012, când am avut o performanţă bună şi vremea din cursul verii ne-a ajutat’, a afirmat Onno Rombouts.

Potrivit acestuia, principalul motor de creştere a afacerilor în 2013 va fi strategia de afaceri pe care deja compania o aplică şi care s-a dovedit a fi de succes în anii trecuţi, aceea de a dezvolta mărci foarte puternice şi a avea o execuţie de succes la punctul de vânzare, la preţul corect. ‘Evident avem branduri importante în portofoliu, cum ar fi Heineken, lider la nivelul segmentului premium, la nivel global. Un alt brand este Bucegi, cu o evoluţie foarte bună în ultimii trei ani, cu o creştere anuală de două cifre procentuale. Practic, în ultimii trei ani, şi-a dublat volumul. În prezent, PET-ul mare de Bucegi este cel mai bine vândut, la această categorie, în România. Am investit mult în ultima perioadă, atât în branduri, cât şi în forţa de vânzări, pentru că merg mână în mână’, a adăugat el.

Sursa: Agerpres